Skip to main content
DA / EN
SDU UP | NYHEDSBREV Oktober 2024

TEMA: Studerende Viktor fortæller, hvordan hans neurodivergens påvirker hans studieliv

Interview med Viktor Schnefeldt Øvlisen, jurastuderende på SDU.

Af Donna Hurford, , 31-10-2024

Hvad studerer du på SDU, og hvor langt er du?

Jeg er i gang med en bachelor i jura, hvor jeg netop er startet på tredje semester for tredje gang, da jeg har været sygemeldt de sidste to år.  

 

Vil du fortælle om, hvordan det påvirker din dagligdag at være neurodivergent og give et par eksempler på udfordringer fra undervisningssituationer på SDU, som du har oplevet? 

 Jeg har autisme, og for mig betyder det bl.a,  at jeg har brug for meget struktur i min hverdag og ofte bliver overstimuleret af mine omgivelser. Jeg vil fx gerne kunne sidde på den samme plads i det samme lokale hver gang, hvilket ikke altid kan lade sig gøre.  Til undervisningen kan jeg ikke kontrollere lys, lyd eller hvor meget folk bevæger sig, og det forstyrrer mig meget. Det kan være angstprovokerende for mig at bevæge mig rundt på gangene mellem undervisning, fordi der er så mange mennesker, jeg skal forholde mig til.

Derudover bruger jeg meget tid og energi på at søge dispensationer, forlænget eksamenstid, ekstra SU-klip og lign. pga. min sygemelding fra studiet. Alt det er mit eget ansvar, som kan være lidt af et cirkus at finde rundt i.

 

Hvordan tænker du, at undervisere på SDU kan støtte neurodivergente studerende?

Mange undervisere vil fx ikke optage deres undervisning, men jeg tror, at det kan hjælpe rigtig mange neurodivergente studerende. Jeg har selv rigtig dårlig samvittighed, når jeg er nødt til at blive væk fra undervisningen, men nogle gange, kan jeg ikke være tilstede – der ville det være fedt, at kunne tilgå undervisningen alligevel. 

 

Hvilke strategier vil du anbefale, at SDU implementerer på fx fakultetsniveau for at støtte neurodivergente studerende?

Et pauserum for neurodivergente studerende vil være rigtig godt. Det skal være et trygt rum, hvor folk ikke er bange for at vise deres særlige behov og fx kan stimme amok eller få aflastet kroppen i 10 minutter inden næste lektion. 

Drømmescenariet vil være, at SDU får en medarbejder eller to, der specifikt hjælper os med at koordinere undervisningen, dispensationsansøgninger og lign. Faktisk i stil med det, der findes for studerende, der dyrker elitesport. Når man i forvejen har problemer, kan det være rigtig svært at finde ud af, hvor man skal starte og slutte i forhold til alt det administrative, fx om man skal kontakte studie- og trivselsvejledningen, eksamensregistratur, SPS, sin underviser eller en helt femte. Det handler ikke om, at jeg ikke vil tage ansvar for mig selv og min egen læring, det er bare virkelig svært at navigere i alene.   

 
Redaktionen afsluttet: 31.10.2024