Nyhedsbrev Marts 2022: Pædagogiske kompetenceudvikling af de ph.d.-studerende
I denne måneds nyhedsbrev sætter vi fokus på de ph.d.-studerendes pædagogiske kompetenceudvikling og de muligheder SDUUP tilbyder.
Omkring 900 ph.d.-studerende er indskrevet på SDU. Deres centrale opgave er at uddanne sig til forskere, men der indgår også en formidlingsforpligtelse i deres opgaveportefølje. Ifølge Bekendtgørelsen om ph.d.-uddannelsen skal den ph.d.-studerende opnå ’erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for videnformidling, der er relateret til den pågældendes ph.d.-projekt’ (kapitel 3, §7, stk.4) og der skal ligge en plan for ’undervisningsvirksomhed eller anden form for formidling’ (kapitel 3, § 9, stk.6). Det er universitetets opgave at tilbyde den ph.d.-studerende et formidlingskursus og vejledning i undervisning (kapitel 3, §8, stk.3 og 4.).
Den ph.d.-studerende kan opnå merit for tidligere erfaringer og formidlingsforpligtelsen kan sammensættes på meget forskellig vis. Planen lægges i samarbejde med ph.d.-skolen og vejlederen. Ofte gennemføres forpligtelsen som undervisning på fakultetets uddannelser og her møder de ph.d.-studerende meget forskelligartede opgaver—fra instruktorundervisning til et fuldt ansvar for et helt undervisningsforløb inkl. eksamen. Hvordan formidlingsopgaven løses og omfanget af de forskellige typer af formidling fastsættes af det enkelte fakultet.
SDUUP kurset ’Getting started on your teaching’
Uanset opgavens omfang for den enkelte ph.d.-studerende kræver det, at den er veltilrettelagt i uddannelsesforløbet og at de ph.d.-studerende opnår den rette støtte i form af kurser og vejledning. Som en tværfakultær indsats udbyder SDUUP kurset ’Getting started on your teaching’ (pdf), hvor den ph.d.-studerende får mulighed for at udvikle sine undervisningskompetencer. Kurset annonceres på medarbejderkurser.sdu.dk.
Kurset har til hensigt at klæde deltagerne på til at varetage deres konkrete undervisningsopgave, men kan ikke stå alene i den ph.d.-studerendes pædagogiske udvikling. De konkrete undervisningsopgaver, sparring med kollegaer og fx en mentorordning er parametre i de ph.d.-studerendes kompetenceudvikling til at varetage forløbets formidlingsopgaver.
Det særligt tilrettelagte kursus for ph.d.-studerende er et 2-dagsforløb, hvor der er særlig fokus på at deltagerne arbejder med aktiv læring—en tilgang som følger SDU's Bærende principper. Deltagerne arbejder med at reflektere over egen underviserrolle, forventningsafstemning med de studerende og først og fremmest planlægningen af et undervisningsforløb, herunder at arbejde med læringsmål og udvikle læringsaktiviteter.
Det er de enkelte fakulteter, som beslutter om deres ph.d.-studerende skal deltage på kurset. Væsentligst er, at fakulteterne understøtter de ph.d.-studerende i planlægningen af udviklingen af deres pædagogiske kompetencer.
For mange ph.d.-studerende er det første gang de skal undervise på universitetet, og det er ofte den første udfordring de står med. Nogle har lidt eller megen erfaring med på CV’et, men uanset tidligere undervisningsopgaver er der nye udfordringer at arbejde med. Deres udfordringer er mange og varierede, og ikke ulig dem mange andre undervisere står med. Læs her mere om:
- De ph.d.-studerendes pædagogiske udfordringer
- Undervisningsoplevelser og erfaringer med kompetenceudvikling via et interview med ph.d.-studerende Karsten Thomsen
De ph.d.-studerendes pædagogiske udfordringer
De udfordringer, som de ph.d.-studerende beskriver, bevidner først og fremmest at de forholder sig konstruktivt til og er interesserede i deres undervisningsopgave. Udfordringerne spænder bredt og afspejler niveauet af erfaringer, personligheder og forskellige holdninger til undervisningens og underviserens rolle.
Interview med ph.d.-studerende Karsten Thomsen
SDUUP har interviewet Ph.d.-studerende Karsten Thomsen om hans undervisningsoplevelser og erfaringer med kompetenceudvikling.
Tilmelding til ph.d-kurset 'Getting started on your teaching'