Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev Marts 2022

TEMA: Pædagogiske kompetenceudvikling af de ph.d.-studerende - Et interview

SDUUP har interviewet Ph.d.-studerende Karsten Thomsen om hans undervisningsoplevelser og erfaringer med kompetenceudvikling.

Karsten Thomsen, der er Sogne- og hospitalspræst i Brønshøj Kirke og på Bispebjerg Hospital, er i gang med et ph.d.-projekt i Forskningsenheden for Almen Praksis og har undervisningsopgaver, som de fleste andre ph.d.-studerende. 

Karsten oplever både glæder og udfordringer ved at undervise. Han underviser bl.a. i hvad hospitalspræstens funktioner er og hvad eksistentiel og åndelig omsorg handler om for studerende på 2.år i faget ’Sundhedspsykologi.’ Hans største overraskelse har været de studerendes store fokus på eksamen og det oplever han som en udfordring i forhold til ønsket om at få de studerende til at fordybe sig i stoffet og arbejde med emner som liv og død, hvor der ikke er et entydigt svar.  

Han er først og fremmest glad for at undervise de unge studerende. ’De er fantastiske unge mennesker’, som er engagerede – og som naturligvis er allermest engagerede i det der interesserer dem. Det er særligt når de studerende selv kan være med til at vælge emnerne, at motivationen er højest, og det kan give udfordringer med at nå igennem pensum. Karsten går dog gerne nogle omveje for at åbne faget op for de studerende. I Sundhedspsykologi arbejder de studerende med emner, som de typisk ikke har arbejdet med tidligere.  

Ikke alle studerende er lige motiveret og Karsten har sat det som et mål også at engagere de studerende ’som gemmer sig på de bagerste rækker.’ Han ser det som en pædagogisk udfordring, som han gerne tager fat i. Der, hvor han oplever, at undervisningen har været særligt udfordrende, er de opgaver, som ligger uden for hans faglige felt. En af hans undervisningsopgaver har været faget ’Videnskabsteori’, og det oplevede han som en stor opgave at løfte.  

Karsten har deltaget på kurset  ’Getting started on your teaching’. Han valgte selv at tilmelde sig kurset i nysgerrighed på at forbedre sin undervisning. Han har tre års undervisningserfaring bag sig på SDU og syntes det gik meget godt, men valgte at lade sig udfordre. Kurset har givet ham nogle nye indsigter og han er særlig glad for den forståelse af undervisning som den didaktiske trekant illustrerer. Han overvejer også at introducere den til de studerende som en introduktion til, at de er medskabere i undervisningen. Karsten ville gerne have arbejdet mere med teoridelen af pædagogisk praksis for yderligere at kunne kvalificere arbejdet med praksis. Han deltog på kurset i februar i år og håber at implementere nye tiltag i den kommende undervisning. 

Redaktionen afsluttet: 07.03.2022