Svar på kritik af færdighedstræning på medicinstudiet
Et debatindlæg i Politiken har skabt debat blandt medicinstuderende på SDU. Indlægget kritiserer færdighedstræningen i faget B2: Ekstremiteter og columna, der kombinerer teori og praktiske øvelser i bevægeapparatet. Studieleder Dorte Hansen præciserer her rammerne for undervisningen og de hensyn, der allerede er indarbejdet.
Præcisering af fagbeskrivelsen
Færdighedstræningen i B2 har i mange år fulgt det samme undervisningsformat. I det aktuelle semester er fagbeskrivelsen blevet opdateret, så det fremgår tydeligt, hvordan undersøgelserne skal gennemføres. Formålet er at forberede de studerende bedre inden undervisningen.
Det er i fagbeskrivelsen anført, at den studerende skal være afklædt til trusser og bh under undersøgelserne. I praksis bærer de fleste sportstøj, såsom cykelshorts og sportstop, og kun den relevante kropsdel afdækkes under øvelserne. De studerende opfordres til at vælge en medstuderende, de føler sig trygge ved, og der er ikke krav om at blive undersøgt af en person af modsat køn.
Valgfrihed og respekt for personlige grænser
Selvom undervisningen tilrettelægges med hensyn til blufærdighed og religion, kan nogle studerende fortsat opleve ubehag. Derfor er fremmøde til færdighedstræningen fra og med dette semester ikke længere obligatorisk. Studerende kan dermed fravælge bestemte lektioner uden at miste muligheden for at bestå faget.
Teoretisk viden og demonstrationsmateriale er tilgængeligt på Itslearning. Her kan de studerende finde PowerPoint-præsentationer, podcast og videoer, der dækker de forskellige anatomiske områder og undersøgelsesteknikker.
Eksamen i færdighedstræning – sådan foregår det
Færdighederne testes via videoeksamen. De studerende danner selv grupper på tre og optager korte videoer, hvor de demonstrerer en given undersøgelsesteknik – for eksempel undersøgelse af hånd, knæ eller ryg. Videoerne optages i et afskærmet og sikkert rum, uploades til Itslearning og godkendes af fagets undervisere. Materialet slettes umiddelbart efter vurdering og behandles efter gældende GDPR-regler.
På vej mod en opdateret formulering
SDU er opmærksom på, at den nuværende formulering i fagbeskrivelsen kan opfattes som skarp eller misvisende i forhold til undervisningens reelle indhold. En justering af teksten drøftes på næste møde i studienævnet.