Skip to main content
Klar til skolestart

5 idéer til at få samtalen om skoledagen godt i gang

De fleste forældre kender det: Man spørger sit barn, hvordan skoledagen er gået – og får et kort svar som "fint". Men bag de få ord gemmer sig ofte mange tanker og oplevelser fra en lang skoledag. Med inspiration fra forskningen i filosofisk dialog kan du som forælder stille spørgsmål, der åbner for en samtale med dit barn.

Af Caroline Zoffmann Jessen, , 20-08-2025

Man vil gerne følge med i barnets nye hverdag. Men samtalen om skoledagen kan hurtigt ende med korte svar som ”fint” eller ”det ved jeg ikke”, når man spørger: ”Hvordan er det gået i skolen i dag?”.

Ifølge leder af forsknings- og udviklingsprogrammet Filosofi i Skolen, Anni Nielsen, der har undervist lærere og pædagoger i filosofisk dialog med børn i en årrække, er det ikke nødvendigvis barnet, der mangler ord – det er spørgsmålet, der er svært at svare på. Vi har bedt Anni Nielsen gives os et par idéer til, hvordan du kan kickstarte samtalen med dit barn.

1. Stil simple spørgsmål

Det åbne spørgsmål "Hvordan er det gået i skolen i dag?" kan virke uoverskueligt for barnet. Du skal i stedet begynde med et enkelt og konkrete spørgsmål:

  • Har du leget med Thomas i frikvarteret i dag?
  • Har nogen læst højt for klassen i dag?
  • Skulle I spille rundbold i idræt?

Du kan også stille mere abstrakte spørgsmål. Det giver barnet noget at tage afsæt i, og det åbner for samtale:

  • Er der sket noget mærkeligt i skolen i dag?
  • Er der nogle af dine klassekammerater, der har sagt noget sjovt i dag?

Her spørger du om konkrete oplevelser, men med et abstrakt udgangspunkt, forstået på den måde, at hverken du eller barnet har ét rigtigt svar på hvad der er mærkeligt, men barnet kan tænke over sin dag og udpege den mærkeligste eller sjoveste oplevelse. 

2. Invitér til samtale på lige vilkår

Et godt spørgsmål at begynde med er grammatisk lukket, men indholdsmæssigt åbent. Det kan besvares med "ja", "nej" eller "både og", men åbner for begrundelser og eksempler. Det giver barnet mulighed for at tænke og formulere sig.  Du kan spørge: 

  • Kan man være venner med en hund?
  • Må man gerne lyve?
  • Kan man lave ingenting?

Den bedste øvelse er at tale om noget, du heller ikke kender svaret på. Et autentisk åbent spørgsmål inviterer til refleksion og samtale på lige vilkår mellem barn og voksen, fordi det åbner for flere mulige svar. Som inspiration kan du bruge spørgsmålene fra spørgsmålskortene . 

Kontakt Anni Nielsen
portrætfoto af Anni Nielsen

Anni Nielsen varetager forsknings- og udviklingsprogrammet Filosofi i Skolen, og underviser lærere og pædagoger i filosofisk dialog med børn.

Se mere

Spørgsmålskort

Du kan se flere spørgsmålskort til inspiration og til print. Find dem her

3. Stil opfølgende spørgsmål

Når I er i gang i samtalen, er det vigtigt at, du er åben over for og nysgerrig efter at høre de tanker og begrundelser, der ligger bag barnets svar. Det er du ved at stille opfølgende spørgsmål.  Det hjælper barnet med at uddybe og konkretisere sine tanker, og det viser, at du lytter. Du kan spørge: 
  • Hvorfor? eller Hvorfor ikke? (for at få en begrundelse)
  • Kan du sige noget mere om det? (for at få en uddybning)
  • Kan du give et eksempel? (for at konkretisere det, der tales om)

Husk, at det ikke altid er nemt at forklare, hvorfor man mener det, man gør – nogle gange tager det lang tid at forklare, og nogle gange er der ingen forklaring. Det er også ok.

4. Brug samme tilgang til dit barns spørgsmål

Når barnet stiller spørgsmål som "Er der flere stjerner end sten?" eller "Er det hårdt at være dronning?", så stil spørgsmålet tilbage: "Det er et godt spørgsmål – hvad tænker du?" Det åbner for samtale.

5. Husk, at samtale skal øves

Samtale skal øves, ligesom det også skal øves at regne i hovedet eller drible med en bold. Samtale kræver både tanke, sprog og sociale færdigheder. I en samtale omdanner vi tanker til ord, opstiller begrundelser eller giver eksempler. Vi bruger vores sociale færdigheder – blandt andet evnen til at lytte til andre og give svar tilbage.

En samtale behøver ikke at vare en time, men husk, at tænkning tager tid, og det er vigtigt, at sætte tid af til det.  I kan øve jer på tidspunkter med ro og nærvær – fx på en gåtur eller ved aftensmaden.

Det kan opleves fjollet at tale sammen på en ny måde, men hvis indholdet er ligegyldigt, sjovt og autentisk åbent, så skaber I den bedste øvebane for styrke hinandens samtalefærdigheder. 

 

Hvad er filosofisk dialog?

Filosofisk dialog udspringer af traditionen Filosofi med børn, hvor børn gennem samtaler og aktiviteter udvikler deres evne til at lytte, undre sig og tale sammen på en konstruktiv måde.

På SDU arbejder forskere og facilitatorer i forsknings- og udviklingsprogrammet Filosofi i Skolen med at styrke børns refleksion, trivsel og sprog gennem dialog.

SDU tilbyder kurser og facilitering for pædagoger og lærere i dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser og kulturinstitutioner. 

Læs mere om Filosofi i Skolen