SDU Lyd

Indblik

I podcastserien Indblik dykker vi ned i forskningens maskinrum. Vi er smalle, specifikke og nørder i bund i forsøget på at begribe et forskningsfelt og blive klogere på dets relevans for vores fælles verden.

Indblik

• 3. Hvorfor bureaukrati i virkeligheden er en god ting

Bureaukrati og afbureaukratisering er nok ikke det mest sexede emne, men det er noget, vi alle er berørt af, og de fleste af os har også en klar holdning til det. Det beskyldes ofte for at være negativt, besværligt og ikke mindst dyrt. Men ifølge professor Kurt Klaudi Klausen fra Syddansk Universitet er bureaukrati faktisk en god ting. Vi har inviteret ham i studiet for at uddybe. Gæst: Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse, SDU.

• 2. Da Demokratiet faldt

For 2.000 år siden i det gamle Romerrige faldt demokratiet og blev overtaget af et diktatur. I de senere år har vi set demokratiske institutioner blive angrebet i både USA og Brasilien. Er der nogle sammenfald mellem de ting, vi oplever i dag, og det man oplevede for 2.000 år siden i romertiden? Hvad skete der dengang, og kan det ske igen? Vi har spurgt historieforsker i Romerriget Jesper Majbom fra SDU.

Vært og tilrettelæggelse: Anders Boe, SDU

• 1. Eksisterer der stadig spioner?

Under den kolde krig var der godt gang i den med spioner og spionage på begge sider af jerntæppet. Er jerntæppet - med Ruslands invasion af Ukraine - trukket for igen? Og betyder det i så fald, at der stadig findes spioner? Hvis ja, hvad laver de så? Vi har inviteret koldkrigs- og spionforsker Thomas Wegener Friis fra Syddansk Universitet i studiet for at gøre os klogere.