Optagelse

Velkommen til 4.833 nye SDU-studerende

Syddansk Universitet tilbyder 4.833 nye studerende en studieplads. Det er en tilbagegang på 643 studerende i forhold til rekordåret 2020.

Af Bente Dalgaard, , 28-07-2021

SDU har i år haft flere end 13.000 ansøgere til universitetets uddannelser i Odense, Kolding, Slagelse, Esbjerg og Sønderborg. 4.833 af dem har nu fået tilbudt en studieplads.

Det er en tilbagegang på 12 procent i forhold til sidste år, hvor søgningen var ekstra høj på grund af coronapandemien, som fik flere til at søge og påbegynde en videregående uddannelse.

– SDU takker for hver eneste ansøgning og for den interesse og de kræfter, ansøgere har budt ind med, siger dekan Jens Ringsmose, der er formand for Uddannelsesrådet.

Medicin, psykologi og jura er også i år blandt de mest søgte uddannelser – og især på sundhedsvidenskab vokser presset på studiepladserne år for år.

Uddannelse uden for storbyer

Regionalisering har stået højt på politikernes dagsorden i dette forår, og lige inden sommerferien indgik et bredt flertal i Folketinget en ny politisk aftale om udflytning af videregående uddannelser.

Aftalen skal sikre, at flere unge kan tage en videregående uddannelse uden for de fire store universitetsbyer København, Aarhus, Odense og Aalborg.

– Årets søgning viser, at den stærke alliance, som SDU og erhvervslivet har udviklet i Sønderborg, har skabt et eftertragtet studiemiljø . Det betyder, at vi i år kan byde næsten 10 procent flere studerende velkomne på SDU i Sønderborg end sidste år.

– Men det er ikke en let opgave at regionalisere på det videregående uddannelsesområde, hvilket søgningen til SDU’s øvrige campusser også vidner om. Særligt Kolding og Esbjerg ser ikke den samme høje søgning som sidste år, siger Jens Ringsmose.

En undtagelse er medicin. SDU udbyder i år for første gang studiepladser på medicin med retskrav på kandidatuddannelse i Esbjerg, og her ligger søgningen langt over antallet af pladser. Ca. 1.300 har søgt med retskrav til de 30 kandidat-pladser, som udbydes i Esbjerg.

Ledige pladser

– Rigtig mange ansøgere har fået afslag, og mange af dem vil derfor skulle orientere sig i udbuddet af ledige pladser på andre uddannelser. Det kræver kræfter at få vendt et afslag til et godt nyt tilvalg, siger studiechef Annette Lund.

– Min opfordring til dem, der har fået et afslag, er at få talt med os om mulighederne. Se på udbuddet og opsøg viden om vores campusbyer. Der er rigtig mange spændende muligheder, som venter på at blive grebet!

Flere uddannelser udbyder ledige pladser, og de fordeles blandt kvalificerede efter ”først til mølle-princippet”. Det gælder derfor om hurtigst muligt at investere tid og ressourcer i at udforske mulighederne og få indgivet en ansøgning til en af de resterende pladser. Og vi står klar til at hjælpe og vejlede.

Se de ledige pladser her.

Redaktionen afsluttet: 28.07.2021