Ulrik Kjær

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

Inden for min forskning dukker der hele tiden nye tal og problemstillinger op. Men helt overordnet kunne jeg godt tænke mig at finde svaret på, hvorfor teknokrater har så dårligt et omdømme. Hvorfor er det, at almindelige mennesker mener, at teknokrater som udgangspunk ikke vil dem noget godt?

Hvad laver du i fritiden?

Uha, den var svær. Men når jeg endelig holder fri, deler jeg en interesse med min kone om at besøge restauranter. Det kan være mange forskellige slags. Og i ferien rejser vi udenlands, for jeg kan godt lide at besøge nye steder.

Hvorfor blev du forsker?

Jeg ville gerne undervise og tænkte, at det sjoveste sted ville være på et universitet. På et universitet skal du også forske, og den del er jeg siden blevet meget glad for.

Hvad er din største styrke og din største svaghed?

Det bliver to sider af samme sag. Jeg elsker at være nede i detaljen og selv deltage i eksempelvis observationer og interviews. Styrken er, at jeg bedre forstår hele konteksten. Svag­­­heden er selvfølgelig, at det kommer til at tage meget tid.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg håber, at jeg leverer relevante fakta, tal og argumenter ind i de politiske diskussioner. Hvis jeg skal nævne et lidt nørdet eksempel, kunne det være i forbindelse med en diskussion om, hvorvidt kommunerne skulle skære i antallet af medlemmer i kommunalbestyrelserne. Her leverede jeg argumenter for og imod.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Pippa Norris, som er en engelsk forsker, der blandt andet beskæftiger sig med politisk rekruttering. Hun er dygtig, og via sin forskning kæmper hun for nogle sympatiske ting. Eksempelvis har hun beskæftiget sig med, hvordan man opnår mindre valgsnyd, og hvad der skal til at få flere kvinder ind i politik.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Professionel tennistræner. Jeg havde den højeste relevante uddannelse og var også startet som træner. Men så fandt jeg ud af, at jeg savnede bøgerne, og jeg begyndte at studere. I den periode tjente jeg så til bøgerne ved at være tennistræner i fritiden.

Hvilken anden person ville du helst være?

Jeg ville ikke være nogen anden. Men der er egenskaber ved andre, som jeg misunder. Det gælder især kunstnere og deres kreativitet. Jeg kan hverken tegne, male eller skrive prosa, og det ville jeg da ønske, at jeg kunne.

Gå tilbage til Gæstehjørnet

Sidst opdateret: 09.03.2023