Mathias Thor

Foto af Mathias Thor

Andreas Brunebjerg Jørgensen, anbrun@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker/ph.d.-studerende?

Min interesse for at søge en ph.d.-stilling startede under min bachelorafhandling. Her havde jeg to utroligt inspirerende vejledere samt et rigtig interessant projekt omhandlende gående robotter. Gående robotter og deres styring skulle senere vise sig at blive de primære elementer i mit ph.d.-projekt.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg gerne ville arbejde med robotteknologi. Det var dog langtfra min plan at skulle tage en ph.d. Da jeg startede som robotteknologistuderende på Syddansk Universitet, var min plan at færdiggøre uddannelsen så hurtigt som muligt, så jeg kunne komme ud på arbejdsmarkedet.

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

Mit primære mål med min forskning er at udvikle en adaptiv bevægelsescontroller, der er i stand til at genkende og tilpasse sig forskellige robotter og miljøer. Det er en fordel, hvis controlleren har et enkelt og modulært design, som let kan udvides med forskellige adfærdsmoduler. Et modulært design muliggør ydermere, at controlleren kan udvides i fremtiden, hvor nye og interessante teknologier opdages.

Hvad er det største, som er sket inden for dit felt?

Det største, der er sket inden for mit felt, er kunstige neurale netværk, da de er byggestenen for mange bevægelsescontrollere inkl. dem, jeg er i gang med at udvikle. Kunstige neurale netværk er inspireret af biologiske neurale netværk, som vi kender fra hjerner i dyr og mennesker. Med sådan et netværk kan man efterligne biologiske mekanismer samt lade netværkene lære at programmere og optimere sig selv.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg håber, at min forskning kan føre til robotter, der er i stand til at udføre inspektions- eller vedligeholdelsesopgaver, som er farlige eller umulige for mennesker at udføre. Jeg håber også, at min forskning i styring af gående robotter kan generaliseres til robotter bygget til mennesker med gangbesvær og andre handicaps.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Jeg har ikke et bestemt forskeridol. Jeg syntes, at der er mange beundringsværdige forskere inden for mit felt, herunder min vejleder, som er en stor støtte, når studiet er frustrerende og uoverskueligt.

Hvilken anden person ville du helst være?

Elon Musk, fordi han står i spidsen for nogle af verdens mest fascinerende teknologifirmaer. Samtidig har han en forståelse for, hvad alle hans ansatte arbejder med. Derudover har han været med til at fonde organisationen OpenAI, der laver forskning inden for kunstig intelligens, som kan komme menneskeheden til gode. Dog vil jeg allerhelst fortsætte med at være mig selv.

Hvad er din største styrke og din største last?

Min største styrke og last er min perfektionisme. Den hjælper mig til altid at levere et tilfredsstillende resultat, men er også skyld i, at jeg presser mig selv til det yderste og kan bruge for meget tid på opgaver, der ikke nødvendigvis kræver det.

Hvad laver du i fritiden?

I fritiden er jeg meget social med venner og familie. Det er der brug for, når man bruger det meste af sin arbejdsdag foran computeren eller sammen med en robot.

Gå tilbage til Gæstehjørnet

SDU Kommunikation Syddansk Universitet