Jost Adam

Portrætfoto af lektor Jost Adam

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker?

Det korte svar er nysgerrighed. Et længere er, at jeg under mine ph.d.-studier opdagede, at jeg virkelig nød at komme til bunds i tingene, og at jeg gerne ville have, at den arbejdsmåde skulle spille en central rolle i mit fremtidige arbejdsliv.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Som dreng ville jeg være helikopterpilot – og jeg synes stadig, at det kunne være spændende. Senere overvejede jeg seriøst en karriere som professionel surfer, men indså hurtigt, at det var svært at forene med studier i matematik, fysik og computer science, som jeg blev stadig mere bidt af. Jeg prøvede at kombinere i et par år, men valgte til sidst videnskaben, og det har jeg aldrig fortrudt. Endnu.

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

Det overordnede spørgsmål i mit forskningsspor er: Hvordan kan vi forstå og optimere interaktionen mellem lys og stof (og andre fænomener i nanostørrelse), og hvordan kan vi udnytte den viden til at bygge nye materialer, enheder og systemer til energimæssig, miljømæssig og medicinsk brug?

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg nyder virkelig, når modellering fører os og vores kolleger til nye fund, som kan hjælpe os med at bygge nye, bedre eller mere bæredygtige løsninger.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Generelt beundrer jeg dem, der er markant førende inden for feltet og stadig er venlige, åbne og støttende. Jeg har mødt en del storartede og inspirerende mennesker i min karriere frem til nu, men jeg har ikke lyst til at vælge en enkelt ud – af respekt for andre, som er værd at nævne.

Hvilken anden person ville du helst være?

En harmonisk blanding af James Clerk Maxwell og Kelly Slater (skotsk matematiker og teoretisk fysiker fra 1800-tallet og amerikansk surfer, skuespiller og innovatør, red.).

Hvad er din største styrke og din største last?

Min største styrke er nok udholdenhed, og jeg må indrømme, at min svaghed er, at jeg har det med at gøre tingene i allersidste minut.

Hvad laver du i fritiden?

Jeg nyder virkelig at tilbringe weekenderne med min familie på jagt efter bølger langs den jyske vestkyst. (måske knap så meget om vinteren).

I hvilket land tilbringer du helst en ferie?

Jeg ville elske at opleve kultur, natur – og bølger – i Indonesien og Madagaskar.

Gå tilbage til Gæstehjørnet

Sidst opdateret: 09.03.2023