Jamileh Javidpour

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker?

På grund af en fremragende rollemodel, jeg havde under min bacheloruddannelse. Hans kærlighed til naturen styrede hans livsstil og hans undervisningsmetoder. Hans lektioner i økologi var de bedste i mine studier, og jeg ønskede at mime ham og blive som ham en dag.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Underviser var det første, jeg overvejede. Efter min ph.d. og to perioder som postdoc var jeg tæt på at forlade videnskaben og skifte til industrien.

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

Nysgerrighed har ingen grænser. I mit hjerte er jeg er marin økolog, og alt, hvad der tiltrækker min opmærksomhed inden for dette felt, er interessant – selv hvis det er placeret i bjerge langt fra kystlinjerne.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Det er mit livsmål at kunne gavne andre, og med GoJelly tror jeg, at vi har ramt rigtigt. Det er et projekt, som taler direkte til folk, og det vil forhåbentlig give nye jobs og nye ressourcer.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Der er mange superstjerner i forskningsverdenen, men det mest fantastiske menneske, jeg kan komme på, er Greta Thunberg, den unge pige, som protesterer mod klimaforandringer og kæmper for næste generations rettigheder. Jeg tænker tit på, hvad jeg gjorde, da jeg var på hendes alder. Og hvor modig hun er, når hun protesterer, arrangerer skolestrejker og taler i FN.

Hvilken anden person ville du helst være?

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at være en anden. Jeg er, som jeg er, med mine styrker og svagheder.

Hvad er din største styrke og din største svaghed?

Ha, ha … det spørgsmål var velplaceret. Jeg har et godt socialt netværk og er meget omgængelig. Min svaghed er, at jeg ikke er sportslig.

Hvad laver du i fritiden?

Havearbejde og bagning er mine foretrukne hobbyer.

I hvilket land tilbringer du helst en ferie?

Da jeg kommer fra et land med semi-tørt klima, foretrækker jeg lande, der er sydlige og solrige.

Gå tilbage til Gæstehjørnet

Sidst opdateret: 09.03.2023