Clara Juncker

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk

Hvorfor blev du forsker?

Som 23-årig mødte jeg en ung amerikaner på Oxford University, der på uimodståelig vis kunne spille ”Mr. Bojangles” på sin guitar. Så jeg købte en enkeltbillet fra Thisted (hvor jeg tog pædagogikum) til hans bopæl i New Orleans, USA, hvor der ikke lige var brug for en nyudklækket cand.mag. i dansk og engelsk. I stedet lykkedes det mig at komme ind på kandidatstudiet i amerikansk litteratur på Tulane University, og så rullede rouletten.

Hvad overvejede du ellers at blive?

Tekstilkunstner. Jeg har altid været fascineret af mønstre, farver og stoffer.

Hvilket spørgsmål vil du allerhelst finde svar på?

Livets store spørgsmål.

Hvad er det største, som er sket inden for dit felt?

Det er utvivlsomt, at mange forskelligartede stemmer nu høres indenfor amerikansk litteratur og kultur—og i det hele taget. Ikke uden kamp må alle racer, etniciteter, køn, regioner osv. nu være med i det litterære og kulturelle landskab, om end det politiske stadig halter bagud.

Hvordan håber du, at andre kan få gavn af din forskning?

Jeg håber, at min forskning kan bidrage til, at andre kan leve et reflekterende, meningsfuldt og rummeligt liv, med plads til mange forskellige valg og livsmønstre. Jeg vil gerne, at den skaber forståelse for dem, der ikke er og lever som én selv. Min forskning kan også åbne et vindue til verden og bidrage til det globale udsyn, som er nødvendigt i det 21. århundrede.

Hvilken anden person ville du helst være?

Inez Milholland. Hun var en smuk, rig og veluddannet feminist, der ved en demonstration for kvindernes stemmeret i 1912 red ned ad 5th Avenue i New York på en hvid hest som en rigtig prins.

Hvad er din største styrke og din største last?

Er det ikke en styrke at holde fast i sine laster? Det er svært at skelne mellem de to kategorier, men hvis jeg absolut skal, kan jeg blandt styrker nævne mod og kreativitet og blandt lasterne lidt rigeligt med empati.

I hvilket land tilbringer du helst en ferie?

USA, hvis jeg SKAL vælge, men der er mange kandidater til posten, for som jeg for nemheds skyld siger til de studerende, jeg har været allevegne.

Gå tilbage til Gæstehjørnet

Sidst opdateret: 09.03.2023