Vi kan tjene mere på turisme

Lad udlændinge købe huse i bestemte områder og tænk turisme ind i erhvervspolitikken, foreslår forsker

Turistsæsonen står for døren, men går det som forventet, vil en stor del af Danmark ikke tjene så meget på de ferierende gæster, som vi måske ellers kunne.

Det er især landdistrikterne og kystområderne, der kunne tiltrække flere turister og forlænge sæsonen, hvis erhvervspolitikken blev indrettet efter det.

Det vurderer lektor Nils Karl Sørensen fra Syddansk Universitet. Han forsker blandt andet i regional udvikling samt i turisme og sæsonsvingninger, og han peger på, at en af de helt store udfordringer er at tiltrække turister i en længere periode end nu.

Lad udlændingekøbe huse

- Tiden moden til at tillade, at udlændinge kan købe huse på landet eller i mindre byer i Danmark, uden at vi kræver bopælspligt, siger Nils Karl Sørensen og tilføjer:

- Det vil medføre, at de nye husejere jævnligt besøger landet, og det gælder også udenfor højsæsonen. Hvis naturen er tiltrækkende nok, er folk villige til at køre langt. Se bare, hvordan svenskerne har haft succes med at sælge ødegårde, lyder det fra Nils Karl Sørensen.

Han erkender, at det vil være et opgør med en årelang politik, der netop er gået ud på at forhindre, at folk kan købe fast ejendom uden at bosætte sig i landet.

-Men vi er nødt til at udnytte vores muligheder optimalt. Og hvis vi ser på dele af det såkaldte Udkantsdanmark, kan det være en tiltrængt indsprøjtning, mener turismeforskeren.

Han nævner Møn og Langeland som oplagte områder for udenlandske husejere, og derudover foreslår han, at vi vælger to-tre steder i Danmark, hvor planloven lempes, sådan at der kan bygges hoteller og resorts helt ned til strandkanten.

København tjener mest

I alt tjener Danmark i omegnen af 85 milliarder kroner på turister. Set med regionale briller er problemet imidlertid, at 40 procent af det beløb bliver lagt i hovedstaden.

Her er sæsonen betydeligt længere, og gæsterne bor typisk på hotel og bruger flere penge i døgnet.

Hvorimod tyske, svenske og norske turister, som udgør den største gruppe af udenlandske turister, fortrinsvis nøjes med at være her i sommerferien. Og det er især dem, der slår sig ned i sommerhuse og campingvogne i de danske land- og kystområder.

Danmark bør satse på nærområder

Kritikere har blandt andet peget på, at Danmark bør satse mere på at tiltrække den hastigt voksende middelklasse i eksempelvis Asien, men Nils Karl Sørensen tvivler på, at det er vejen frem.

-Selvfølgelig skal vi ikke sige nej til velhavende kinesere eller russere. Men jeg tror, at vi fortsat skal satse på vores nærområder, hvor vi har et større kulturelt fællesskab. Og hvis man ser på svenskerne og især nordmændene, så har de altså højere købekraft end os selv, siger han.

SDU-forskeren er dog på det rene med, at konkurrencen om turisterne er blevet hårdere. Dels er flybilletterne blevet billigere, og dels har flere østeuropæiske lande for alvor taget deres andel af gæster, efter at jerntæppet nu har været væk i mere end tyve år.

-Derfor er vi nødt til at tænke turisme ind i vores erhvervspolitik. Markedsføring gør det ikke alene, fastslår Nils Karl Sørensen.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden:

Redaktionen afsluttet: