Moderens vægt påvirker fosteret

En tredjedel af alle gravide kvinder er overvægtige, og lidt mere end en ud af ti er svært overvægtige

Når du er overvægtig under din graviditet, giver du fosteret i din mave alt for meget at spise.
Og når kvinder vejer for meget, får de større babyer, som har højere risiko for selv at blive overvægtige og udvikle hjertekarsygdomme og sukkersyge, når de bliver voksne.

Det forklarer læge og forsker Mette Tanvig fra Klinisk Institut på Syddansk Universitet. Hun har netop afsluttet et ph.d.-projekt om, hvordan overvægt i graviditeten påvirker det ufødte barn.

Når en mor er overvægtig, stiger hendes blodsukker og mængden af frit tilgængeligt fedt i blodet. Det er det, som fører til overernæring af fosteret.

- Morens BMI påvirker klart, hvor store børnene bliver, både i vægt og maveomfang. Det er helt lineært. Jo større mødre, jo større børn, siger lægen.

Store nyfødte er en risikogruppe

Når fosteret udsættes for en øget mængde sukker og fedt, vokser det sig nemlig større end normalt, og det bliver en stor nyfødt.

En stor baby har højere risiko for at udvikle fedme og andre sygdomme senere i livet, fordi barnets høje fødselsvægt og øgede maveomfang kan kædes sammen med forhøjede niveauer af insulin og blodsukker i kroppen på det.

De store babyer er derfor en risikogruppe, og der skal man være ekstra opmærksom på, at børnene spiser sundt og motionerer, forklarer Mette Tanvig.

Men morens vægt er ikke det eneste, som kan give børn øget risiko for fedme senere i livet.

- Når en mor ryger under graviditeten, bliver hendes baby lille. Men der er noget, som tyder på, at rygning påvirker appetitcentrene i hjernen. Derfor vil det barn også have risiko for blive overvægtigt, når det bliver ældre, siger forskeren.

Motion under graviditeten

En del af ph.d.-projektet fokuserede på at finde ud af, om det gør en forskel for barnet, hvis overvægtige kvinder lever sundere under graviditeten.

360 svært overvægtige kvinder blev udvalgt til et projekt, hvor halvdelen kom på diæt og fik motionsvejledning. Den sidste gruppe skulle leve, som den plejede.

- Den første gruppe tog i gennemsnit syv kilo på i løbet af graviditeten, mens den anden gruppe tog 8,8 kilo på. Og det sidste er en overraskelse, for vi forventede, at det tal ville være højere, siger Mette Tanvig.

Den meget lille forskel på kvindernes vægtøgning betød, at forskerne ikke fandt nogen nævneværdig forskel i resultaterne, da de målte og vejede børnene tre år efter fødslen.

- Alle kvinderne i projektet var enormt motiverede, og kontrolgruppens kvinder opførte sig for godt. Måske var de forkert udvalgt, for de var jo klart motiverede og ville gerne holde øje med vægten, så måske påvirkede de regelmæssige vejninger kvinderne. Vores teori er, at alle de kvinder, som var med i projektet, har levet så sundt, at deres børn også er sunde.

Af Stine Charlotte Hansen

Se hele artiklen i Ny Viden:

Redaktionen afsluttet: