Mænd udnyttes i Dubai

Moderne menneskehandel rammer begge køn i et af verdens rigeste områder. Men omverdenen har kun fokus på kvinderne

Dubai skal holde den prestigefyldte verdensudstilling EXPO i 2020.

Det er en mega-event, hvor deltagerlandet brander sig selv og får lejlighed til at vise resten af verden, hvad det står for.

Men ifølge Martin Ledstrup fra Center for Mellemøststudier ved Syddansk Universitet vil den internationale fokus, som følger med EXPO 2020 også sende det lille rige ud i en vanskelig balancegang.

Dårlige forhold kommer i fokus

Emiratet behandler nemlig mange af sine migranter så dårligt, at der ofte er tale om menneskehandel.

- Det er kun omkring 10 procent af befolkningen, som har statsborgerskab. Resten er migrantarbejdere fra Indien, Pakistan, Bangladesh og Philippinerne.  Deres forhold kan komme i fokus, når der kommer internationalt fokus på byen, siger Martin Ledstrup.

Han arbejder på en ph.d.-afhandling om den nationale selvforståelse i De Arabiske Emirater og har boet i emiraterne. Her stødte han konstant på den sociale slagside og mener, at der foregår en menneskehandel, som er anderledes, end vi er vant til.

Den handler nemlig ikke kun om kvinder, der bliver narret til at udføre sex. Mænd bliver også narret – men bare ikke til prostitution.

Mænd bliver også narret

Martin Ledstrup pointerer, at også mændene bliver narret til at rejse fra deres eget hjemland og til Emiraterne med en forventning, som viser sig at være falsk.

- De får typisk arbejde i byggebranchen eller som taxichauffører. Lønnen holder sjældent, og de skal selv betale for alle sociale ydelser. I værste fald kommer de til at bo sammen med 10-12 andre i en container uden aircondition. De har ingen andre steder at tage hen og må finde sig i slavelignende forhold, siger Martin Ledstrup.

- Mændene er i samme økonomiske klemme som kvinderne. De kan bare ikke vælge prostitution som en udvej, påpeger SDU-forskeren.

Kun fokus på prostitution

Han tilføjer, at mændene desuden er ramt af, at omverdenen ikke opfatter dem som ofre på lige fod med kvinderne.

- Myndighederne fokuserer kun på prostitutionen. Emiraterne har således oprettet en specialstyrke til at storme bordellerne. Det har fået USA til at rykke Emiraterne op i mellemklassen af lande, der bekæmper menneskehandel – eller human trafficking, som det hedder på engelsk, fortæller Martin Ledstrup og fortsætter:

- Det rigtigste ville være at hjælpe både kvinder og mænd. Men så kan man ikke nøjes med at føre kamp mod bordeller. Så skal man ind og se på nogle grundlæggende samfundsforhold, og det er straks mere følsomt.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden:

Redaktionen afsluttet: