Ranking

SDU er med i toppen af bæredygtige universiteter

Det internationalt anerkendte magasin Times Higher Education placerer SDU på en 23. plads ud af 1.115 universiteter fra hele verden. Rangeringen bygger på universiteternes arbejde med bæredygtighed.

Af Nicolai Lynge Clausen, , 21-04-2021

Arbejdet med bæredygtighed på SDU ligger helt i verdenstoppen. Det viser en netop offentliggjort rangliste fra Times Higher Education Impact Ranking

Den sammenligner ud fra FNs 17 verdensmål 1.115 universiteters arbejde med alt fra igennem forskning at sikre rent bade- og drikkevand til at mindske madspild fra kantinen.

I den seneste rangliste er arbejdet med bæredygtighed på Syddansk Universitet blevet vurderet til at være på et højt, internationalt niveau – hvilket placerer SDU på en 23. plads.

Forskningen på højt niveau

Impact Rankingen ser på tværs af universiteters kerneopgaver inden for hvert verdensmål ved at vurdere både forskning, uddannelse og drift. Generelt er det tilfældet for alle verdensmålene, at SDUs forskning placeres på et meget højt niveau.

Resultatet vækker glæde hos Flemming Bridal Rasmussen, leder af SDU's SDG HUB, der arbejder for at gøre SDU mere bæredygtigt.

Ifølge ham er nøglen til, at SDU klarer sig så godt, at SDU har haft et rigtigt godt udgangspunkt i form af forskningsmiljøer, der gennem en årrække har arbejdet med emner – fx bæredygtig turisme, life cycle engineering, global sundhed, vand- og havmiljø osv.

Da man i bestyrelsen traf beslutningen om at arbejde med verdensmålene, havde vi et rigtig godt udgangspunkt på SDU, der siden kun er blevet endnu bedre med de fælles investeringer i bæredygtighedsinitiativer.

Flemming Bridal Rasmussen, leder af SDU’s SDG HUB

- Da man i bestyrelsen traf beslutningen om at arbejde med verdensmålene, havde vi et rigtig godt udgangspunkt på SDU, der siden kun er blevet endnu bedre med de fælles investeringer i bæredygtighedsinitiativer og en stigende interesse for at arbejde med bæredygtighed i forskningen, uddannelserne og i driften.

Lige adgang og vilkår

SDU er i top på en række parametre, f.eks. verdensmål #10, der handler om arbejdet for mindre ulighed.

Her indtager SDU en sjetteplads, når det gælder indsatser mod underrepræsenterede grupper i universitetsverdenen, Indsatserne omfatter både optagelse, adgangsfaciliteter målrettet support og arbejdsvilkår , der hjælper studerende og personalegrupper.

Økosystemer under vand

Times Higher Education Impact Ranking bekræfter også, at SDU gør en stor forskel for bæredygtigheden igennem forskning og uddannelse, hvilket bl.a. ses ved verdensmål #14, livet i havet.

Med en placering som nummer 23 er det blevet vurderet, at SDU i høj grad bidrager til at bevare og forbedre økosystemerne under vand særligt igennem forskning, men også gennem uddannelse og konkrete indsatser.

Det arbejde sker i samarbejde med lokalsamfundet, myndighederne og andre væsentlige aktører.

Bliv klogere på de internationale rankings

Rangeringen vil i den kommende tid blive evalueret med henblik på at udvælge indsatsområder, hvor der kan arbejdes endnu mere med bæredygtighed.

Vil du vide mere om SDU's placering i THE-rankingen, kan du læse mere her.

Redaktionen afsluttet: 21.04.2021