Robotter med vokseværk

Ny bygning til 120 millioner på vej

Onsdag tog Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU sammen med A.P. Møller Fonden det første spadestik til en ny robotbygning, der skal supplere den eksisterende. Fonden har doneret 100 millioner til den nye bygning, som blandt andet rummer et nyt Dream Lab og plads til 600 ansatte og studerende.

Af Jakob Haugaard Christiansen, , 10-02-2022

Der bliver mulighed for at tænke stort i et nyt Dream Lab og plads til 600 ansatte og studerende, når den nye bygning på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet efter planen tages i brug næste år på Syddansk Universitet.

9. februar blev det første officielle spadestik taget til udvidelsen af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, som sætter en tyk streg under den tætte forbindelse mellem SDU og Mærsk. En historie der går tilbage til Lindøværftet og dengang Odense Universitets fælles bestræbelser på at udvikle nye produktionsmetoder og svejseteknologi til skibsbyggerne i 1980’erne.

Den kommende 4500 kvadratmeter store bygning placeres tæt op ad den nuværende Mærsk-bygning på TEK, som blev indviet i maj 1999 af skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller selv sammen med daværende rektor for SDU, Henrik Tvarnø. Dengang donerede A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond samlet 80 millioner kroner til opførelsen af den første bygning.

Ny donation til robotter

Næsten et kvart århundrede senere har A.P. Møller Fonden doneret ikke mindre end 100 millioner kroner til nye bygning til i alt 120 millioner kroner. Dermed kan det Tekniske Fakultet på SDU fastholde og udbygge sin rolle i den fynske og danske robotklynge, hvor man udklækker robotingeniører til branchen og innovative startups som Universal Robots og Mobile Industrial Robots.

Mens det for 23 år siden var skibsrederen selv, der var på besøg, så var det i 2022 direktør Mads Lebech, der havde taget turen til Odense for at markere donationen og byggeriet.

- Entreprenørskab og det at turde gøre noget nyt - med omtanke selvfølgelig - er en del af det, der har præget de lange erhvervskarrierer, som både A.P. Møller og Mærsk Mc-Kinney Møller havde, og som også stadig præger rederiet, sagde direktøren for A.P, Møller Fonden, Mads Lebech i sin åbningstale til spadestikket.

Sikrer momentum

Han havde følgeskab af SDU-rektor, Jens Ringsmose, som bød velkommen til gæsterne fra A.P. Møller Fonden.

SDU's rektor, Jens Ringsmose, tager første spadestik til ny robotbygning ved SDU sammen med direktøren for A.P, Møller Fonden, Mads Lebech.

- Vi er utroligt glade for, at vi i dag kan tage første spadestik til den nye bygning, der kan sikre fortsat momentum i robotudviklingen på Fyn. Også i de kommende årtier. Fra SDU skal der lyde en meget stor og varm tak til fonden for bevillingen. Uden fondens store bidrag og generøse støtte stod vi og den fynske robotklynge ikke, hvor vi står i dag. Det er værdsat, og det forpligter, lød det fra Ringsmose.

Mærsk-instituttets nye bygning får direkte adgang til både den nuværende Mærsk-bygning, Det Tekniske Fakultet og det øvrige SDU via nye gangbroer.

Bygger videre på roboteventyret

Dermed får institutleder Kasper Hallenborg på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet mulighed for at komme tørskoet på besøg i den nye bygning på fakultetet.

- Vi er først og fremmest utrolig taknemmelige for den nye donation, som gør det muligt for os at bygge videre på det eventyr, som vi har været med til at skabe i den fynske robotklynge, sagde Kasper Hallenborg og uddyber:

- SDU leverer en masse vigtige ting til robotbranchen. Vi leverer selvfølgelig kandidater til virksomhederne, men vi leverer også ny forskning i samarbejde med branchen og endelig føder vi mange nye startups.

Den nye bygning forventes at stå klar i 2023.

Kort om byggeriet:

A.P. Møller Fonden har sammen med Syddansk Universitet og Bygningsstyrelsen valgt CUBO Arkitekter som totalrådgiver på en 4.500 m2 stor udvidelse af det eksisterende Mærsk Mc-Kinney Møller Institut (MMMI) på Syddansk Universitets hovedcampus i Odense. CUBO har i forvejen tegnet en stor del af bygningerne på SDU’s campusser.

Redaktionen afsluttet: 10.02.2022