Skip to main content
Medieinkubator

Løvens hule for journaliststuderende

Mediebranchen forandrer sig i et højt tempo, og der er behov for at få nye ideer og forretningsmuligheder sat i spil. Derfor indgår SDU og en investor en aftale om en ny medieinkubator.

Mediebranchen er under hastig forandring, og behovet for innovation har aldrig været større.

Mens der bliver færre af de klassiske journalistiske jobs, øges efterspørgslen efter medarbejdere eller samarbejdspartnere, der kan realisere nytænkning og vise vejen mod innovation og nye forretningsideer.

Derfor etablerer FST Growth, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter og Center for Journalistik et inkubatorforløb til studerende med gode ideer.

Praktisk og økonomisk hjælp

Det betyder, at de studerende på cand.public. uddannelsen, i forbindelse med faget “Innovation og Entreprenørskab for Journalister” løbende kan få sparring og efterfølgende, når eksamen er overstået, får mulighed for at pitche deres idé for en medieinvestor. Er der et match, kan de studerende vinde praktisk og økonomisk hjælp til at kvalificere deres idé yderligere i et skræddersyet inkubator-forløb.

Samarbejdet er et af de første initiativer, der udspringer af Media City Odense, hvor SDU sammen med bl.a. medie - og teknologivirksomheder er gået sammen for at udnytte de fælles styrkepositioner og udvikle et innovations- og vækstmiljø inden for medieområdet, der kan øge og trække talent, viden og virksomheder fra øverste hylde til øen.

Helt unikt samarbejde

Direktør i FST Growth, Morten Andersen, ser frem til de muligheder, det nye samarbejde giver:

- Jeg tror vi sammen kan gøre en kæmpe forskel for de studerende, som har energien og de gode ideer til at skabe innovation i mediebranchen. Det kan være svært uden penge på lommen og uden adgang til det netværk af specialistkompetencer, der kan gøre forskellen i det tidlige udviklingsforløb. Jeg håber at kunne bidrage med både praktisk og finansiel hjælp og i samarbejde med de studerende kvalificere deres ideer yderligere, f.eks. ved at udvikle og markeds-teste prototyper af deres ideer.

Samarbejdet mellem FST Growth og Center for Journalistik er helt unikt. Det er første gang, at en medieinvestor bliver tænkt så direkte ind i et fag. Og årsagen til at samarbejde så tæt med en investor er - hvis du spørger centerleder Peter Bro, indlysende:

- Tag bare Mark Zuckerberg, Bill Gates og andre milliardærer i mediebranchen. Deres virksomheder opstod og blev udviklet i mediemagnaternes studietid. Det er derfor dejligt, at vi nu kan hjælpe de mest innovative journaliststuderende med at udvikle sig sammen med den danske mediebranche. Den form for brobygning kommer til at gøre gode ting for os alle sammen, siger han.

En genvej til de studerende

I faget “Innovation og Entreprenørskab for Journalister” får de studerende mulighed for at styrke deres evner til at udvikle og kvalificere nye ideer og omsætte ideerne til nye, konkrete journalistiske produkter, platforme og meget andet.

Journalistisk lektor, Lars Damgaard Nielsen, der er tovholder på faget, ser frem til, at flere ideer hurtigere kan blive til virkelighed.

- Det er selvfølgelig helt frivilligt om de studerende vælger at pitche deres idé for medieinvestoren. Man kan også vælge at tage faget uden, men det her samarbejde sætter virkelig strøm til faget, og gør det muligt for de studerende at lave nogle genveje, så deres ideer hurtigere kan blive til virkelighed. Til gavn for de studerende selv, og branchen, siger han.

Om pitch og inkubator-forløbet

Alle, der pitcher deres idé, får konstruktiv feedback med angivelse af styrker og svagheder samt forslag til, hvordan de kan styrke det yderligere.

Der kan også foreslås nationale eller internationale samarbejdspartnere og såfremt muligt, tilbud om personlig introduktion og hjælp til mødeforberedelse.

Der vil være tilbud om workshop(s) med udvalgte nøglepersoner uden beregning med henblik på at styrke eller kvalificere dele af pitchet yderligere, f.eks. indenfor tech, koncept eller kommercialisering.

Og til sidst er der også mulighed for økonomisk hjælp (såkaldt soft money) op til DKK 50.000, eksempelvis til betaling af en udvikler, der skal kode en prototype af en idé, konsulenthjælp til udvikling af forretningsplanen eller andre udgifter, der kan tage ideen til næste niveau.

Kontakt

  • Morten Andersen, direktør, FST Growth, 29 92 75 53
  • Peter Bro, professor (mso), ph.d. og centerleder, Center for Journalistik, 29 92 75 53
  • Lars Damgaard Nielsen, journalistisk lektor og underviser i faget, 93 50 75 87