Kunstig intelligens

Kunstig intelligens skal forbedre sundhedsvæsenet

Danmark får sit første center for klinisk kunstig intelligens. OUH og det Tekniske Fakultet på Syddansk Universitet lancerer i dag CAI-X, hvor læger, ingeniører og virksomheder sammen skal udvikle smarte løsninger på sundhedsvæsenets udfordringer.

Af Jane Thoning Callesen, , 11-01-2021

Forestil dig en blid robot, der scanner hænderne på gigtpatienter og analyserer sygdomsaktiviteten i leddene. Eller en intelligent kamerapille, der sluges af patienten og fotograferer sin vej gennem tarmen og tjekker for polypper.

Begge projekter er eksempler på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan løfte sundhedsvæsenet. Fremover skal projekter som disse gennemføres i regi af et nyt dansk forskningscenter, CAI-X, der i dag søsættes med erfarne kræfter fra OUH og SDU ombord.

– Vi står i en situation, hvor efterspørgslen på sundhedsydelser stiger, mens der er mangel på kvalificeret personale. AI-løsninger vil bidrage til at vi kan undersøge flere patienter hurtigere og samtidig sikre den højest mulige kvalitet i behandlingen, fastslår Bjarne Dahler-Eriksen, lægelig direktør på OUH.

Fokus på konkrete behov

Omkring 20 forskningsprojekter er allerede klar til at blive lagt ind under det nye center, der fremover vil fungere som samlet indgang for alle på OUH og SDU med interesse i at udvikle AI-løsninger til sundhedsvæsenet. Ambitionen er, at centret skal være et af verdens førende inden for klinisk kunstig intelligens.

– Vi skal være helt i front med AI i det danske sundhedsvæsen, og vi skal blande os på højt niveau i det internationale selskab. Det ruster vi os til med CAI-X, lyder det fra Bjarne Dahler-Eriksen.

Henrik Bindslev, dekan

Centret får en daglig leder på OUH, og to forskningsledere forankret på SDU. Projekterne skal udspringe af de behov og udfordringer, som sundhedspersonalet møder i det daglige.

– CAI-X er et anvendelsesorienteret forskningscenter, som fokuserer på de løsninger, sundhedsvæsenet har brug for, forklarer dekan Henrik Bindslev fra det Tekniske Fakultet.

– Som ingeniører skal vi træde ind på sundhedspersonalets banehalvdel, forstå deres udfordringer og måde at arbejde på, og så udvikle løsninger i samarbejde med klinikerne på OUH og de eksterne virksomheder, der måtte have interesse i at deltage.

AI giver patienter tryghed

Det nye center møder opbakning fra Niels Jørgen Langkilde, formand for Patientforeningen.

– CAI-X har vores fulde støtte. Det er et særdeles vigtigt tværfagligt center, som vil bidrage til at sikre patienterne den bedst mulige behandling i en tid, hvor ressourcerne er under pres. Det giver patienterne ro og tryghed at vide, at AI og anden ny teknologi anvendes.

– Vi tror på, at brugen af kunstig intelligens kan være med til at sikre ensartethed i behandlingen, blandt andet når det kommer til scanninger og andre prøvesvar, siger han.

Virtuel indvielse

Forskningscenteret skal dække alle kliniske områder på OUH og skal foruden private virksomheder samarbejde med kommuner og andre forskningscentre og hospitaler.

Det indvies ved en virtuel lancering mandag 11. januar med 120 deltagere fra både Danmark og udlandet.

Foto: Mærsk McKinney-Møller Instituttet

CAI-X

CAI-X er det korte navn for Danish Centre for Clinical Artificial Intelligence. Læs mere på www.cai-x.com.

Redaktionen afsluttet: 11.01.2021