Fedmeforskning

Fedmeforskning udvides med nyt forskningscenter

Professor Susanne Mandrup modtager 60 millioner kroner fra Novo Nordisk Fondens Challenge Program til opbygning af nyt forskningscenter, som blandt andet skal undersøge forskellen på fedme hos mænd og kvinder.

Af Majken Brahe Ellegaard Christensen, , 20-12-2018

SDU får et nyt forskningscenter, Center for Adipocyte Signaling (forkortet ADIPOSIGN), som skal undersøge, hvordan fedtceller ændrer karakter under fedme.

Professor Susanne Mandrup fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi skal lede forskningscenteret, som finansieres med 60 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden henover de kommende 6 år.

Øvrige partnere er programleder Madan Babu Mohan, Laboratory for Molecular Biology, Cambridge, professor Jan-Wilhelm Kornfeld fra SDU og Zachary Gerhart-Hines fra Københavns Universitet.

Fedtcellers kommunikation

ADIPOSIGN vil undersøge, hvordan fedtceller ændrer karakter under fedme, og hvordan disse ændringer er afhængig af, om man er kvinde eller mand, hvor på kroppen fedtcellerne sidder, og hvilken genetisk sammensætning man har.

Forskningen skal skabe større forståelse fedtcellernes måde at kommunikere med omgivelserne på.

Centeret understøtter det eksisterende grundforskningscenter ATLAS og vil derigennem skabe en dybere forståelse af fedtcellernes specifikke ændringer og betydning i forbindelse med overgang fra normalvægt til overvægt og fedme hos mennesker.

Susanne Mandrup er i forvejen centerleder på grundforskningscenteret ATLAS, der i 2017 modtog 65 millioner kroner fra Danmarks Grundforskningsfond til forskning i fedme på celleniveau i fedtvævet og leveren.

Ny og tværvidenskabelig

Professor Susanne Mandrup udtaler begejstret:

-Bevillingen til opbygningen af ADIPOSIGN er fantastisk, fordi den støtter et meget spændende projekt, der undersøger fedtcellernes funktion på en helt ny og tværvidenskabelig måde, og dermed styrker vores forskning inden for molekylær og cellulær forståelse af fedme.

- Det er samtidig en stor styrkelse af vores eksisterende grundforskningscenter ATLAS og markerer klart SDU’s førerposition inden for ’functional genomics’ og metabolisme (stofstifte).

Styrkelse af fedmeforskning

Med den nye bevilling ser Susanne frem til at styrke SDU’s indsats indenfor fedmeforskning. Men det er ikke kun på instituttet, at nyheden om det nye center skaber glæde. Også dekanen på Det Naturvidenskabelige Fakultet, Marianne Holmer ser bevillingen som en stor anerkendelse:

-Bevillingen viser SDU’s forskning er i international topklasse. Jeg er naturligvis glad på vegne af fakultetet, men også hele SDU. Susanne Mandrups forskning har tidligere vist, at være betydningsfuld for mange mennesker og med denne flotte anerkendelse og bevilling får Susannes forskning endnu større plads til udfoldelse.

Rektor Henrik Dam er ligeledes forventningsfuld på vegne af SDU´s nye forskningscenter:

-Susanne Mandrup og hendes forskningsgruppe har gennem de senere år manifesteret sig blandt verdens førende inden for området. Med bevillingen fra Novo Nordisk Fonden cementeres denne position, og vi er både glade og stolte.

Det nye center forventes at starte op i begyndelsen af det nye år.

Mød forskeren

Susanne Mandrup er professor ved Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på SDU. Hun har modtaget adskillige priser og større forskningsbevillinger, herunder en Sapere Aude Topforsker bevilling fra det Frie Forskningsråd i 2012 og en grundforskningscenter-bevilling i 2017.

Redaktionen afsluttet: 20.12.2018