Flot søgning via kvote 2 på SDU

SDU har test og samtaler som grundlag for optag på et bachelorstudie. Årets søgning via kvote 2 til har været meget tilfredsstillende.

Af Bolette Marie Kjær Jørgensen, bomk@sdu.dk

SDU har forsat sin positive udvikling i antallet af ansøgninger og øget til 10.987 ansøgninger i år.

Sidste år var det tilsvarende tal på 10.832. Det er en stigning på én procent.

3.776 ansøgere har SDU som førsteprioritet i forhold til uddannelsessted, og i alt har 7.845 ansøgere personer søgt en SDU-uddannelse. Sidste år var det tilsvarende antal på 8.050 ansøgere, og SDU følger her den landsdækkende tendens, som viser et fald på tre procent i forhold til ansøgere.

-Der har især været en øget søgning mod universitetets naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Mens der har været et mindre fald i søgningen til de sundheds- og samfundsvidenskabelige uddannelser. Det er positivt, at de unge orienterer sig mere bredt i deres uddannelsesvalg, hvilket blandt viser sig i en meget flot søgning til de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, siger Annette Lund, studiechef på SDU.

Hun fremhæver desuden at flere af SDU’s campusser har oplevet fremgang i antallet af ansøgninger.

Fremgang i flere byer

-Vi har fremgang i flere byer, blandt andet Esbjerg og Sønderborg har oplevet en stigning. Næste skridt inden en eventuel studiestart for kvote 2-ansøgerne er selve testen, som foregår lørdag og søndag den 7. og 8. april.

-Med optagelsestesten giver SDU kommende studerende en større bevidsthed om, hvad det kræver at læse på universitetet. Når en ansøger aktivt tilmelder sig og møder op til en test på SDU, er det en god indikation på, at hun eller han har reflekteret over sit uddannelsesvalg og er villig til at yde en indsats for det, lyder det fra studiechefen.

For yderligere oplysninger, kontakt studiechef Annette Lund på mobil: 20 83 68 80.

Redaktionen afsluttet: 20.03.2018