Skip to main content

Motiverer med interaktive installationer og spil

”Jeg har altid været interesseret i spil; både computerspil, brætspil og den generelle udvikling inden for spil fx serious games. Her er formålet ikke bare er at underholde, men fx også til at informere brugeren eller give stof til eftertanke,” siger 25-årige Jakob Vest Hansen.

 

”Lige siden jeg var helt ung, har jeg skilt elektroniske ting ad og samlet dem igen, så jeg ville gerne gå ingeniørvejen. Spiludvikling og læringsteknologi er derfor helt perfekt for mig, fordi uddannelsen kombinerer mine interesser,” forklarer Jakob, der dog også har fået øjnene op for nye fagområder:

”Jeg har fundet ud af, at hele emnet omkring kognitive processer, altså når personer lærer, er enormt fascinerende. Især hvis vi flytter oplevelsen ud i fysiske miljøer og væk fra klasselokaler og computere. Undersøgelser viser nemlig, at vi generelt lærer bedre, når vi er i bevægelse eller håndterer fysiske genstande.”

Motivation gør en forskel
Jakob håber at specialisere sig inden for motivationsteknikker, også kaldet persuasive technology. Det er teknologi, der ændrer brugerens adfærd.

”Det er spændende at arbejde med motivation og adfærdsændrende teknologier. Et svensk projekt har fx vist, at når man udformer trapper som et piano, kan man ændre brugernes adfærd og få dem til at tage de sjove trapper i stedet for rulletrappen lige ved siden af. Hvis vi laver en masse af den slags simple installationer, kan vi gøre en stor forskel og fx få folk til at motionere mere,” siger han og henviser til Danmarks mange initiativer inden for interaktive legepladser.

Projekter om spil, læring og leg
På hvert semester laver de studerende et projekt, der knytter an til semestertemaet.

”På første semester udviklede vi koncepter til spil, mens vi på andet semester havde om læringsstile og kognitive processer. Her gik vores projekt ud på at indarbejde forskellige læringsstile i en hjemmeside, der skulle lære unge om privatøkonomi. Første skridt var at teste brugeren og på denne baggrund lede vedkommende videre til den type indhold, der passede til brugerens måde at lære på.”

Museumsguide til tablet
Projektet på tredje semester handlede om at lave et program til en tablet, som de besøgende på Dansk Jernbanemuseum kunne bruge til at blive klogere på udstillingen. Jakob og hans gruppe startede med en brugerundersøgelse, hvor de interviewede og observerede museets gæster. Her fandt de ud af, at det var forældrene, der trak børnene gennem udstillingen.

”Derfor valgte vi at fokusere på samspillet mellem voksne og deres børn. Med guiden klædte vi forældrene på til at svare på børnenes spørgsmål og give dem et inspirerende besøg. Det var en spændende udfordring, hvor vi både stod for design og programmering. Det tekniske drillede lidt, men vi fik det løst og modtog ros for hele konceptet.”

Drømmer om at blive konceptudvikler
” Jeg er stærk til idegenerering af nye koncepter og kunne godt tænke mig at arbejde som konsulent eller måske udvikle interaktive legepladser eller lign. Jeg forestiller mig også, at jeg bliver selvstændig på et tidspunkt,” siger Jakob, der ikke er nervøs for fremtidens jobsituation:

”På studiet mærker vi en kæmpe efterspørgsel i forhold til vores kvalifikationer, når vi fortæller virksomheder om vores kompetencer. På mit hold har vi alle fået tilbudt flere studiejobs og er faktisk blevet nødt til at sige nej til nogle af tilbuddene.”

I sin fritid arbejder Jakob som projektassistent hos Center for Robotteknologi på Teknologisk Institut, hvor han blandt andet er med til at udvikle demonstrationer til robotplatformen ’Nao’, der skal bruges i læringsmiljøer.

”Her er det en styrke, at jeg både forstår den humanistiske og den ingeniørfaglige tilgang, så jeg kan være med til at sikre kommunikationen mellem faggrupperne,” lyder det fra Jakob, der også er formand for SIF’s festudvalg (festudvalget på Ingeniøruddannelserne på SDU).

Fakta

Spiludvikling og læringsteknologi er en civilingeniøruddannelse, der består af en bachelordel (3 år) og en kandidatdel (2 år).

Kandidatdelen er bygget op omkring fire fagsøjler:

  • Software Engineering og robotteknologi 
  • Interaktion 
  • Didaktik og læring 
  • Oplevelser, kultur og leg

Det Tekniske Fakultet Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230

Sidst opdateret: 03.08.2023