Uddannelsens opbygning
Bacheloruddannelsen i Software Engineering tager tre år (6 semestre) og efterfølges af en toårig kandidatuddannelse (4 semestre).
Som softwareingeniør kommer du til at skabe løsninger til store og små udfordringer. I løbet af uddannelsen bliver du introduceret til teori, metoder og værktøjer, som gør dig i stand til at udvikle løsninger baseret på viden om nuværende og fremtidige behov.
Hvert semester er baseret på et hovedtema, som vil være styrende for semestrenes kurser og projektarbejde. Allerede ved studiestart bliver du en del af en projektgruppe, hvor du kommer til at arbejde med hands-on-projekter, som ofte har fokus på problemstillinger hentet fra virksomheder.
Det første semester introducerer de studerende til de grundlæggende principper for programmering og computersystemer. De studerende lærer at skrive objektorienteret kode, samtidig med at de opbygger et matematisk fundament for teknisk problemløsning. Derudover får de studerende en introduktion til computerarkitektur, operativsystemer, netværk og algoritmeteori. Semestret afsluttes med et projekt, hvor de studerende udvikler softwareprogrammer gennem problembaseret projektarbejde.
På andet semester vil de studerende uddybe deres forståelse af IT-systemer og softwareudvikling. De vil udforske datastyring, webteknologier og grundlæggende cybersikkerhed, foruden at dykke ned i softwaredesignprocessen, herunder designmønstre og mere avancerede objektorienterede programmeringsteknikker. Deres matematiske færdigheder videreudvikles med fokus på kalkulation og statistik. De bliver også introduceret til Software Engineering som en disciplin, der dækker emner omkring hele softwareudviklingens livscyklus. Semesterets projekt fokuserer på at udvikle softwaresystemer med en balance mellem planorienterede og agile softwareudviklingstilgange.
Tredje semester dykker ned i computerens indre og systemarkitektur. De studerende vil arbejde med datarepræsentation, algoritmer og avanceret softwaredesign. Deres forståelse af IT-systemer og platformsteknik videreudvikles, og de lærer at designe og implementere softwareinfrastrukturer. Semesterets projekt involverer udvikling af en softwareinfrastruktur med korrekt arkitektur og integration med flere applikationer.
På fjerde semester skifter fokus til cybersikkerhed og softwarepålidelighed. De studerende lærer om trusselsmodellering, sårbarhedsvurdering og penetrationstest og får desuden indsigt i metoder til at opbygge og verificere kvaliteten af softwaresystemer. Semesterets projekt involverer udvikling af pålidelige softwareinfrastrukturer, hvor cybersikkerhedselementer spiller en grundlæggende rolle, og algoritmer og datastrukturer anvendes til at optimere ydeevnen.
Det femte semester giver de studerende mulighed for at specialisere sig gennem valgfag baseret på personlige interesser og karrieremål. Derudover deltager de i et tværfagligt innovationsprojekt, hvor de udvikler et produkt med potentiale i den virkelige verden og opbygger færdigheder inden for iværksætteri og teamwork.
Softwarearkitektur og bachelorprojekt
Det sidste semester fokuserer på softwarearkitektur, hvor de studerende lærer om krav til softwarearkitektur, kvalitetsattributter, taktikker og mønstre. De vil også modtage undervisning i projektledelse og ingeniørvidenskab og lære at overveje de etiske aspekter og den bredere indvirkning af ny teknologi. Semestret afsluttes med et individuelt bachelorprojekt, hvor de studerende anvender deres tilegnede viden til at designe og implementere en unik løsning på et relevant problem.