Skip to main content

Hvorfor International virksomhedskommunikation – tysk og kommunikation, medier eller marketing?

Vil du være den, der får virksomheder til at kommunikere klart på tværs af sprog, kulturer og digitale platforme? På International virksomhedskommunikation (IVK) – tysk og kommunikation, medier eller marketing lærer du at mestre tysk, forstå organisationer og skabe kommunikation, der virker. 

På uddannelsen vælger du mellem 3 linjer: 

  • Kommunikation: Bliv den, der får budskaber til at leve i præsentationer og kampagner til forandringsprocesser og projektledelse. Du lærer at skabe klar, strategisk kommunikation, der gør en forskel. 
  • Medier: Dyk ned i medieverdenen og lær at producere indhold, analysere trends og forstå, hvordan digitale og sociale medier former virksomheder og samfund. Her bliver du ekspert i visuel og interaktiv kommunikation.
  • Marketing: Skab kampagner, der rammer, og brands, der bliver husket. Du lærer at mestre social media marketing, branding og grøn markedsføring – og du bliver klogere på, hvad der driver forbrugernes valg. 

Fælles for alle linjer er, at du lærer at skabe værdi gennem ord, idéer og strategier.

Læs mere om uddannelsens opbygning. 

IVK – tysk og kommunikation, medier eller marketing er for dig, der…

  • vil stå bag kampagner, der trender, og præsentationer, der rammer plet.
  • vil kommunikere professionelt på tysk og på tværs af kulturer.
  • drømmer om en karriere, hvor kreativitet kombineret med strategisk knowhow skaber resultater i virksomheder og organisationer.

Hvad lærer du?

Som studerende på IVK - tysk og kommunikation, medier eller marketing lærer du at arbejde strategisk med kommunikation på tværs af sprog, medier, målgrupper og virksomheder. Du udvikler både dine sproglige, kulturelle og analytiske kompetencer og fordyber dig i det tyske sprog samt Tysklands kultur, historie og samfund. Du får samtidig hands-on erfaring gennem projekter og samarbejde med organisationer og virksomheder.

Du lærer bl.a. at:  

  • skrive, tale og designe kommunikation, der virker på tværs af både dansk og tysk kontekst.
  • planlægge og producere digitalt indhold og kampagner, der engagerer og skaber værdi.
  • omsætte teori til praksis i konkrete virksomhedsprojekter og samarbejder.
  • forstå kulturelle forskelle og bruge dem aktivt i kommunikation, medier og marketing.

Med de kompetencer står du stærkt, når du skal starte din karriere inden for international kommunikation, medier eller marketing – særligt i virksomheder og organisationer med tysk samarbejde eller tilstedeværelse. 

Læs mere om dine karrieremuligheder.

Undervisningsform

Efter studiestarten plejer vi at flytte undervisningen fra SDU til et tysk universitet i to uger. Det giver dig mulighed for at begynde studiet dér, hvor sproget faktisk tales, og opleve tysk fra morgen til aften: i undervisningen på det tyske universitet, når du udforsker byen, og når du lærer dit hold bedre at kende. Vi dækker udgifterne til transport, undervisning og indkvartering.

Når du er tilbage på SDU, forsætter undervisningen, og på IVK - tysk og kommunikation, medier eller marketing er der fokus på tilstedeværelse og aktiv deltagelse. Du får hurtigt et tæt forhold til både medstuderende og undervisere. Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, gruppearbejde, øvelser og projekter.

Samarbejde med virksomheder er en integreret del af uddannelsen. Hvert år afholdes der på studiet en "case competition“, hvor de studerende får chancen for at løse en udfordring fra en virksomhed. 

Citattegn

Vores undervisere har gjort et kæmpe indtryk. Det er et privilegium at møde folk, der er så kompetente.

Uddannelser, der ligner

Ofte stillede spørgsmål

Et illustreret spørgsmåltegn brugt til at vise, at man kan stille spørgsmål til uddannelsen på SDU