Skip to main content
Kulturlivet

Hvordan klarer musikfestivalerne endnu en sommer uden publikum?

De store musikfestivaler er aflyst for andet år i træk pga. coronakrisen. Klarer de populære festivaler krisen, og hvordan ser fremtiden ud for dem?

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 03-06-2021

Hvordan har Covid-19-krisen påvirket musikfestivalerne?

Effekterne af Covid-19-krisen været dybt negative for musikfestivalerne, og hele økosystemet af teknikere, designere, madleverandører, transport mm. er også hårdt ramt – på trods af, at Danmark og Holland udmærker sig ved at støtte branchen med fx hjælpepakker.

Samtidig er festivalernes dedikerede grupper af frivillige ramt af en dyb følelse af tab, fordi de ikke kan deltage og bidrage, som de plejer.

Festivalerne står midt i meget store opgaver; de skal både navigere efter, hvad der kan lade sig gøre i forhold til Covid-19, og holde sammen på deres publikum, sponsorer og fællesskaber med innovation og anderledes events indtil 2022.

Kan festivalerne klare endnu en sommer uden publikum?

Jeg er både håbefuld og optimistisk. De store festivaler holder sig hele tiden i bevægelse og er ivrige efter at gribe de muligheder, der er for dem. Det er også vigtigt at bemærke publikums store støtte; hovedparten har beholdt deres billet til 2022. Det er fuldstændig afgørende for, at festivalernes økonomi stadig hænger sammen.

Nu skal festivalerne lykkes med at holde publikum og frivillige engagerede og give dem en klar fornemmelse af, at der er en fremtid med festivaler i horisonten. Her har bl.a. Tønder Festival gjort det godt, de arbejder dedikeret med at involvere deres frivillige - bl.a. i de corona-venlige events, som de kan afvikle i år – og holde sammen på fællesskabet omkring festivalen.

Det er en tid med både overlevelseskamp og innovation, for der bliver jo holdt festivaler i år – både helt små startup-festivaler og hybride fysisk og online-events i Danmark og Europa.

Flere vurderer, at Covid-19 har skabt en refleksion, som måske vil forandre festivalerne for evigt, så de vil vende mere tilbage til rødderne og bliver mindre kommercielle.

Ian Woodwaard, professor

Hvordan har publikum håndteret aflysningerne?

Med blandede følelser. Publikum føler uden tvivl et tab, fordi festivalerne for mange er et vigtigt symbol på fællesskab og kollektiv glæde, som livet med pandemien har taget fra os. Samtidig så vi sidste år, at mange fandt på kreative metoder til at holde forbindelsen til festivalerne fx gennem mindre havefester, hvor folk genskabte deres favoritfestival.

Det forventer vi at se meget mere af i år, hvor folk også har bedre styr på, hvordan man kan mødes og overholde Covid19-restriktioner.

Hvordan ser fremtiden ud for musikfestivaler?

Flere vurderer, at Covid-19 har skabt en refleksion, som måske vil forandre festivalerne for evigt, så de vil vende mere tilbage til rødderne og bliver mindre kommercielle.

På den anden side ser vi en stor efterspørgsel på netop det, som festivalerne tilbyder – fællesskab, god musik & mad og virkelighedsflugt.

Selvfølgelig er der plads til refleksion hos festivalerne i forhold til bæredygtighed, men vi kan meget vel komme til at se festivalerne være ”back in business” næste år, fx har Copenhell og Heartland her på Fyn allerede annonceret de første helt store navne til 2022. Dog kommer festivalerne selvfølgelig til at skulle organisere sig med Covid-19 en rum tid endnu.

Mød forskeren

Ian Woodward er professor ved Institut for Marketing og Management på SDU. Han forsker bl.a. i musikfestivaler og festivalkultur og står i spidsen for et europæisk forskningsprojekt, som undersøger musikfestivalerne og deres betydning i fem europæiske lande.

Kontakt

Ansvarlig for siden: SDU Kommunikation

Redaktionen afsluttet: 03.06.2021