Cybersikkerhed i SMV'er

Forskere vil ruste mindre virksomheder mod cybertrusler

Det forandrede trusselsbillede øger behovet for at opruste på virksomhedernes cybersikkerhed, og et nyt forskningsprojekt på SDU skal hjælpe små og mellemstore virksomheder med den opgave.

Af Marlene Jørgensen, , 11-09-2023

Komplekse, geopolitiske kriser og digitale omvæltninger. Det er vilkår, som gør virksomheder sårbare overfor cybertrusler, og især for mindre virksomheder kan det være svært at skulle navigere i en usikker verden.

Industriens Fond støtter derfor i alt fem projekter, der skal hjælpe små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med at styrke cybersikkerheden, og et af projekterne får til huse på SDU.

Konflikter kan ramme eksport og sikkerhed

- SMV’er er ofte afhængige af eksport for at vækste deres forretning, og geopolitiske kriser kan medføre forstyrrelser i deres forsyningskæder og begrænse deres adgang til markeder, som kan få store konsekvenser for dem.

- Samtidig viser forskning, at SMV’er ofte mangler viden om cybersikkerhed, og at virksomhederne især er sårbare overfor angreb som tyveri af Intellectual Property Rights, sabotage og ransomware. Sådan lyder det fra professor Jan Stentoft fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Hvilke scenarier skal virksomheder forberede sig på?

Jan Stentoft står i spidsen for det nye projekt, der har modtaget 8,5 mio. kroner fra Industriens Fond. Alle aktiviteter i projektet udføres sammen med kolleger fra SDU's Center for Krigsstudier og Institut for Matematik og Datalogi samt Forsvarsakademiet.

Målet er at udvikle et digitalt værktøj, som identificerer forskellige geopolitiske og cybermæssige fremtidsscenarier. Scenarier, der kan pinpointe potentielle sårbarheder i SMV’ernes forsyningskæder, og hvilke kapabiliteter virksomhederne bør have for at holde it-kriminalitet og angreb ude.

Virksomheders cybersikkerhed testes

50 små og mellemstore virksomheder bliver en del af projektet, der har fokus på danske produktionsvirksomheder, bl.a. inden for forsvars-, it- og kommunikationsindustrien.

Mere om projektet

Projektet med titlen ”Cybersikkerhed og Forretningskontinuitet – i små og mellemstore danske produktionsvirksomheder” er et samarbejde mellem forskere på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Center for War Studies og Institut for Matematik og Datalogi, alle på SDU, og Forsvarsakademiet.

Projektet er støttet af Industriens Fond med 8,5 mio. kroner, og det løber over 2,5 år.

Projektgruppen tæller:

• Jan Stentoft, professor, projektleder, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse
  • Ole Stegmann Mikkelsen, lektor, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse
  • Olivier Schmitt, professor (mso), Center for War Studies
  • Vincent Keating, lektor, Center for War Studies
  • Amelie Theussen, lektor, Forsvarsakademiet
  • Marco Peressotti, lektor, Institut for Matematik og Datalogi
  • Peter Mayer, adjunkt, Institut for Matematik og Datalogi
  • Fabrizio Montesi, professor, Institut for Matematik og Datalogi
  • Narongrit Unwerawattana, videnskabelig softwareudvikler, Institut for Matematik og Datalogi
  • Der vil blive ansat to postdocs til projektet
  • Peter Møllgaard, dekan, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, forperson i projektets styregruppe.

Virksomhederne vil bl.a. blive trænet i cybersikkerhed, hvor forskerne simulerer forskellige hændelsesforløb, som kan afsløre nye sårbarheder og indsatsområder hos deltagerne.

- Vi håber, at projektet kan bidrage til at ændre virksomhedernes mindset. Cybersikkerhed skal ikke ses som en omkostning, men som en investering i virksomheden og dens konkurrencemæssige fordele. Og det handler både om at sikre tværorganisatorisk samarbejde og om at have styr på sikkerheden hos sine leverandører og kontaktflader for, at SMV’er kan øge deres cybersikkerhed, siger Jan Stentoft.

Ud over de 50 virksomheder, der deltager i projektet, er der også viden og inspiration at hente for andre virksomheder om udfordringerne på cyberområdet, og hvordan de bedst kan tackle dem. Også det digitale værktøj og softwarekoden bag vil være tilgængelig for alle (se www.cyber-smv.dk – der er under opbygning).

Mød forskeren

Jan Stentoft er professor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU.

Redaktionen afsluttet: 11.09.2023