Ny App

Nu bliver danske marsvin lettere at finde med ny app

Forskere fra SDU har udviklet en app, hvor danskerne kan melde ind hver gang de spotter et marsvin i havet omkring Fyn. Data skal bruges til at kortlægge hvalernes færden.

Af Majken Brahe Ellegaard Christensen, , 02-05-2019

Hvis man vil beskytte en art, skal man først og fremmest vide, hvor dyrene befinder sig, og hvad de laver. Den information mangler forskerne i dag om marsvin i danske farvande.

Det problem vil biolog Magnus Wahlberg fra Biologisk Institut nu forsøge løse ved inddrage danskerne og få dem til at indrapportere, hver gang de observerer et marsvin omkring Fyn.

Sammen med studerende fra Teknisk Fakultet har Wahlberg udviklet en app, hvor danskerne kan indberette de observerede marsvin. Resultatet er et kort over Fyn med markeringer af de steder, hvor marsvinene er blevet spottet.

Sara Ortiz, vores forskningsassistent og dronepilot, er ude og filme hver dag. Om morgenen kigger hun på appen og vurderer, hvor på Fyn hun har bedst mulighed at filme marsvinene. Så appen har vist sig være et fantastisk værktøj for hende.” siger Wahlberg.

154 marsvin spottet i påsken

Appen blev offentlig kort før påske, og løbet af helligdagene blev flere end 150 marsvins opholdssteder indberettet. Det hjælper Wahlbergs forskningsassistent til hurtigere at rykke ud og lave luftoptagelser af marsvinene ved brug af droner.

Optagelserne analyseres og bruges til at kortlægge hvalernes færden. Øget vandtilstand og bekymringer for fiskebestanden kan være afgørende faktorer for, hvordan havdyrene trives i de danske farvande.

Marsvinenes primære fødekilde er fisk, så hvis hvalerne har nedsat adgang til føde, vil de sandsynligvis søge væk. Ved brug af data fra appen, får forskerne adgang til informationer, som kan hjælpe dem til at forstå dyrenes adfærd.

I første omgang bruges data kun i området omkring Fyn, men det er planen at udvide til hele Danmark i 2020. Appen hedder Marine Tracker og kan downloades til iPhone og Android.

Dækbillede øverst: Dronefoto taget af forskningsassistent Sara Ortiz, SDU.

Faktaboks

• Appen hedder Marine Tracker og kan downloades via App Store og Google Play.
  • Appen er udviklet af 3 studerende ved Det Tekniske Fakultet på SDU.
  • Forskningen ledes af biolog Magnus Wahlberg fra Biologisk Institut på SDU.
  • Projektet er ét af flere citizen science projekter på SDU.
Redaktionen afsluttet: 02.05.2019