Nyhedsbrev Oktober 2022: Eduflow og Peer feedback
I oktober måneds nyhedsbrev sætter vi fokus på Eduflow og Peer feedback. Læs om, hvordan du med læringsplatformen Eduflow nemt kan komme i gang med Peer feedback. Hør om to underviseres erfaringer med Peer feedback og hvorfor det giver god mening at bede de studerende give feedback på hinandens faglige præstationer. Af grunde som du måske ikke havde forventet.
Eduflow
Underviser og studerende på SDU har adgang til læringsplatformen Eduflow, der er meget enkel og intuitiv. Her kan du opbygge undervisningsforløb, tilføje aktiviteter og invitere studerende. Aktiviteterne kan f.eks. være tekster, videoer eller afleveringer, men det kan også være feedback-aktiviteter, herunder Peer feedback, som vi vender tilbage til lidt senere.
I forbindelse med feedback, tilbyder Eduflow såkaldte ”Flows”, som er kombinationer af 2-4 aktiviteter, der passer godt sammen i en særlig rækkefølge. Eduflow har overtaget Peergrade og integreret det i Eduflow. Så hvis du allerede er bekendt med Peergrade, så genkender du dette i disse Flows.
Som introduktion til Eduflow, anbefales denne korte video på YouTube: Getting started with Eduflow, der kun varer 03:34. Den viser, hvordan du opretter aktiviteter, Flows og inviterer studerende.
For at få adgang til Eduflow, skal du kontakte din lokale e-læringsmedarbejder på dit fakultet, der også vil kunne være behjælpelig med det videre forløb i forhold til en introduktion og kursus i Eduflow. Du kan også kontakte Servicedesk, hvis du ønsker en licens til Eduflow.
Hos SDUUP hjælper vores e-læringskonsulenter dig hellere end gerne med at komme i gang med Eduflow og kan i den forbindelse også skræddersy et kursus for dig og flere af dine kolleger. Vi tilbyder også vejledning i forhold til, hvordan du i din undervisning arbejder effektivt med Peer feedback, så du kan arbejde mindre og dine studerende kan arbejde mere med det faglige.
Inden uge 42 (dvs. 17 oktober) vil du på SDUUP’s oversigt over kursusudbud kunne finde vores kursus om Feedback, Peer feedback, rubrics og Eduflow. Kurset udbydes i december. Er du interesseret i et lignende kursus tidligere eller andet desangående, så kontakt Nicolas Marinos.
Feedback i Eduflow
I itslearning kan du som underviser lade studerende give hinanden feedback 1-til-1, men desværre ikke gruppevis. Det er netop her, at Eduflow skiller sig ud, da platformen tilbyder flere forskellige former for Peer feedback – herunder også gruppevis, dvs. at én eller flere grupper giver feedback til en anden gruppe.
Netop Eduflows feedback-funktioner, de såkaldte Flows, der med en enkelt undtagelse (flaging) er hentet direkte fra det tidligere Peergrade, tilbyder mange gode Peer feedback-varianter.
Flows er egentlig blot en særlig rækkefølge af aktiviteter i forbindelse med feedback. Eduflow skelner under aktiviteter mellem følgende 5 former for feedback, som de benævner:
- Peer review flow
- Peer and self review flow
- Instructor review flow
- Self review flow
- Group member review flow
Det er den første, Peer review flow, som også bare kaldes Peer feedback.
Peer feedback
Peer feedback handler kort fortalt om, at de studerende giver feedback og modtager feedback fra deres medstuderende. I dette nyhedsbrev vil vi kort anlægge en didaktisk og dernæst en praktisk vinkel på Peer feedback. Derfor følger her først en yderst kort tekst om Peer feedback i et didaktisk perspektiv og dernæst interviews med to undervisere, der har anvendt Peer feedback på forskellig vis.
Men hvis du ønsker en kort videointroduktion til Peer feedback i selve Eduflow, finder du det i én af deres egne og mere udførlige videoer på YouTube: Creating a course (11:35). Fra spilletid 04:56-09:00 i videoen, præsenteres, hvordan du opretter et Peer review Flow, som er Eduflows ord for Peer feedback. Du kan også se videoen: Building a Peer Review Process with Eduflow (17:58).
Peer feedback i et didaktisk perspektiv
Fra en didaktisk synsvinkel rummer Peer feedback et utal af fordele, der ikke alle skal opremses her. Vi skal kun kort strejfe enkelte af de mange fordele her: Udover – under de rette betingelser – at tilvejebringe et større læringsudbytte, så kan Peer feedback også være en form for formativ evaluering (procesevaluering), så de studerende ikke skal vente til eksamen eller den endelige opgave (produktevaluering), før de får en fornemmelse af deres faglige niveau.
I forbindelse med skriftlige afleveringer kan Peer feedback tjene som inspiration for de studerende og forbedre deres akademiske skrivekompetencer. Endelig er Peer feedback også en oplagt måde, hvorpå SDU’s bærende principper for uddannelse, aktiverende undervisning og aktiv læring, kan føres ud i praksis.
En sidegevinst ved Peer feedback er desuden, at undervisere får mindre arbejdsbelastning ift. at give studerende feedback på skriftlige opgaver. Men det er tankevækkende, at det ikke er den primære grund hos de to interviewede undervisere nedenfor.
For at Peer fedback skal lykkes og skal bidrage til, at de studerende i højere grad internaliserer de faglige vurderingskriterier, som er krumtappen i Peer feedback, skal de studerende først klædes ordentligt på til at give feedback til hinanden, hvilket er yderst afgørende for, om Peer feedback bliver en succes. For som et nyligt studie (2022) påpeger:
“it is important to train students on how to offer good feedback and how to make quality comments. The teacher’s task therefore involves planning the structural design for a Peer feedback process as an activity which is relevant for learning, considering training and offering the space and time necessary to carry out mixed-channel feedback: orally and in writing, even though this requires more time”
Kilde: Armengol-Asparó, C., Mercader, C., & Ion, G. (2022)
Og netop disse vurderingsskriterier som afsæt for Peer feedback, kan formidles af underviseren på forskellig vis, som vi også skal se i de to interviews nedenfor. Ét typisk afsæt for vurderingskriterier i Peer feedback er at anvende en såkaldt rubric, som kort fortalt kan være en form for tjekliste, som de studerende får udleveret af underviseren og skal anvende i deres feedback til deres medstuderende, men som også bør tjene som guideline inden de studerende giver sig i kast med at besvare opgaven.
Men som sagt, rummer Peer feedback også mange andre didaktiske fordele. Blandt andet også som redskab til formativ evaluering og akademisk skrivning, hvilket de følgende to interviews med undervisere er eksempler på.
Peer feedback – erfaringer fra praksis – To interviews med undervisere
For at Peer feedback ikke blot bliver et teoretisk begreb, men knyttet til en konkret undervisningspraksis og -erfaring hos undervisere på SDU, har vi interviewet to undervisere, der har erfaring med Peer feedback. Den ene har flere års erfaring med Peer feedback og den anden er ny udi Peer feedback og Eduflow.
Find de 2 interviews i højre kolonne. En stor tak til både Gry Green Linell og Anette Stenslund for at have stillet sig til rådighed for interviews om deres erfaringer med Peer feedback.
Reference
Erfaringer fra praksis - interview med en underviser fra TEK
Gry Green Linell fortæller i et interview om, hvordan hun bruger Peer feedback som redskab til formativ evaluering.
Erfaringer fra praksis - interview med en underviser fra SAMF
Anette Stenslund fortæller i et interview om Peer feedback som redskab til akademisk skrivning.