Skip to main content
DA / EN
SDU UP | NYHEDSBREV December 2024

Nyhedsbrev december 2024: TAL2024 – vejledning

SDU satser i sin 2030 strategi på at skabe endnu bedre og endnu mere stimulerende forskningsmiljøer, og derfor bør tilgangen til vejledning af bachelor, kandidat og phd-studerende foregå på et oplyst, bevidst og evidensbaseret grundlag. Årets TAL-konference gav gode bud på hvilke tilgange til vejledning, der kan hjælpe den ønskede udvikling frem.

Af Lotte Dyhrberg O'Neill, ldo@sdu.dk og Rie Troelsen, riet@sdu.dk, 17-12-2024

SDU UP var den 7. november endnu en gang vært for den årlige Teaching for Active Learning (TAL) konference for medarbejdere fra SDU, University Colleges i Region Syddanmark og interesserede medarbejdere fra andre nationale universiteter og uddannelsesinstitutioner. Udover det stående tema (aktiverende undervisning og aktiv læring) havde konferencen denne gang fokus på vejledning af studerendes opgaver og afhandlinger. Denne gang havde SDU UP inviteret Gitte Wichmann-Hansen, som er professor ved Universitetet i Agder i Norge, seniorforsker ved DPU, Aarhus Universitet, og ejer af konsulentfirmaet Academic Supervision til at være årets keynote på konferencen. 

Emnet er vigtigt og aktuelt, ikke mindst set i lyset af SDUs 2030 strategi, hvor målene fx er at ’løfte forskningshøjden yderligere’ og at ’styrke forskningsintegrationen’ i uddannelserne ved at videreudvikle ’fremragende forskningsmiljøer, der stimulerer talentudvikling, og ambitiøse forskere og studerende’. At skabe stimulerende forskningsmiljøer for bachelor-, kandidat- og phd-studerende handler i høj grad også om at kunne levere en vejledning, der formår at ramme den rette balance mellem at guide forskningsprocessen tilstrækkeligt i en god retning, sådan at der kan leveres en opgave/afhandling af højest mulige kvalitet inden for den givne tidsramme, samtidigt med at den studerendes uafhængighed udvikles.  

Derfor handlede formiddagens keynote ved Gitte Wichmann-Hansen netop om den centrale udfordring mellem autoritet og autonomi i vejledning. Gitte leverede et rigtig interessant oplæg, baseret på ny vejledningsforskning i verdensklasse, hvoraf en hel del var hendes egen forskning. Ny forskning har vist, at de mest uafhængige studerende er de, der modtager vejledning, som er meget rådgivende, men samtidigt mindre kontrollerende. Omvendt findes de mest tilfredse studerende blandt dem, der modtager vejledning, som både er meget rådgivende og meget kontrollerende! Du kan læse mere om disse fund i artiklen ’Can hands-on supervision get out of hand?’ – se boksen til højre.  I oplægget præsenterede Gitte også strategier og teknikker, som vejledere kan anvende til at udvikle de studerendes uafhængighed, og hun løftede også det spændende spørgsmål frem i oplægget, om hvad eksternt pres betyder for vejledningens rammer. 

Emnet for eftermiddagens keynote var klynge-vejledning, som udover at effektivisere vejledningen også har potentiale til at kunne fremme progression, aktiv deltagelse og læring for de studerende, samtidigt med at det endda kan være mere fornøjeligt og mindre stressfyldt for vejlederne. Her gav Gitte flere eksempler på, hvordan vejledere kan løse nogle af de udfordringer, som er indbygget i denne vejledningsform. Hun gav os også flere konkrete værktøjer og ressourcer til planlægning og implementering af klyngevejledning, som fx tips til hvordan man organiserer vejledningsmøder med peer feedback, og hvordan man kan forventningsafstemme med de studerende i forbindelse med klyngevejledning med et vejlederbrev (se eksempel i boks til højre). Gittes slides fra konferencen er næsten selvforklarende, og de kan tilgås via boksen til højre. 

Imellem formiddagens og eftermiddagens keynotes bidrog konferencedeltagerne selv med rigtig fine oplæg, som du kan læse mere om i boksen til højre, som linker til konferencens Book of Abstracts. Der var blandt andet inspirerende erfaringer med et aktuelt tema, nemlig AI i vejledningen her fra SDU, som bidragyderne har lovet os at uddybe endnu mere i den kommende konferencepublikation. Det glæder vi os til at læse mere om og til at dele med alle jer, der ikke fik hørt oplæggene. Formiddagens keynote sluttede netop af med at spekulere på om fremkomsten af AI kommer til at kræve mere eller mindre autonomi af vores studerende. Det opløftende svar kom heldigvis fra flere af de oplægsholdere, som havde afprøvet AI i vejledningen i praksis. De viste nemlig, hvordan man kan tilrettelægge vejledning, hvor AI bliver en konstruktiv medspiller gennem specifikke vejledningsaktiviteter, der sikrer de studerendes selvstændige, kritiske anvendelse af AI. 

 
 
Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Lotte Dyhrberg O´Neill

Lotte Dyhrberg O'Neill

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Rie Troelsen

Rie Troelsen

TAL2024 - Can hands-on supervision get out of hand?

Læs den vigtige artikel om autoritet og uafhængighed i vejledning.

Klik her

TAL2024 - Vejlederbrev

Se et eksempel på et vejlederbrev til forventningsafstemning i forbindelse med klyngevejledning.

Klik her

TAL2024 – Keynote slides

Find Gitte Wichmann-Hansens slides om autotitet og autonomi (formiddag) og klyngevejledning (eftermiddag) her.

Klik her

TAL2024 – Book of Abstracts

Find beskrivelserne af workshops, præsentationer og posters i Book of Abstracts på TAL konferencens webside.

Klik her