Writer-in-residence

Skønlitterær forfatter flytter ind på SDU

De næste to år er den anmelderroste forfatter Luka Holmegaard writer-in-residence på Syddansk Universitet og tilknyttet Center for Køn og Diversitet. Vi mødte forfatteren til en snak om alle de muligheder, der åbner sig, når litteratur og videnskab er under samme tag.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 07-02-2022

1. februar var på mange måder begyndelsen på noget nyt.

Luka Holmegaard havde første dag på sit nye forfatterkontor på SDU. Universitetet kunne byde velkommen til sin første writer-in-residence nogensinde. Og forfatter og forskere begyndte at gå på opdagelse i de nye muligheder, der viser sig, når skønlitteratur og videnskab er under samme tag.

Det er første gang, at landets universiteter kan byde velkommen til skønlitterære writers-in-residence, da VELUX Fonden netop har skudt gang i pilotprojektet, hvor otte talentfulde forfattere flytter ind på universiteterne.

Fantastiske muligheder

SDU's writer-in-residence Luka Holmegaard har et bagkatalog på tre meget anmelderroste bøger, og næste roman skrives, mens forfatteren er tilknyttet Center for Køn og Diversitet ved Institut for Kulturvidenskab. Og hen glæder sig til at gribe alle de muligheder, som skriveopholdet på SDU byder på:

- Research er en stor del af mit arbejde, så det er ret fantastisk at få adgang til ressourcer som biblioteker, databaser og sparring med forskere, som ved helt andre ting end mig, siger Luka Holmegaard og uddyber:

- Jeg glæder mig også til at møde de studerende. Jeg underviser i mange forskellige sammenhænge og det er altid sindssygt spændende at tale med andre - der læser og tænker - om, hvad de har gang i. Og så er det jo bare en utrolig sjældenhed at få længerevarende arbejdsro til at sætte sin kunstneriske praksis i centrum.

Med udgangspunkt i Goethe

Luka Holmegaards næste romanprojekt tager udgangspunkt i Goethes univers, barokteater og overgangsperioden mellem barokken og oplysningstiden, for der skete virkelig interessante forandringer i perioden, forklarer hen:

- På den tid skete der rigtig meget i forhold til kønskategorier, og det vi i dag ville kalde queer-identiteter. Opfattelsen af køn ændrede sig i overgangen fra barokken til oplysningstiden; man gik, lidt forsimplet sagt, fra at tænke, at mænd og kvinder var variationer over ét og samme køn, til en meget mere binær og forskelsbetinget model, siger hen og uddyber:

- Det er også i den periode, at sygeliggørelsen af for eksempel intersex- og transpersoner for alvor tager fart. Her på SDU glæder jeg mig til at dykke endnu mere ned i perioden, og blive klogere på den tids litteratur i samtale med forskere, der er eksperter i perioden, både på SDU og internationalt.

På forfatterkontoret

Også blandt forskerne på Institut for Kulturvidenskaber er der store forventninger til pilotprojektet. Professor Karen Hvidtfeldt fra Center for Køn og Diversitet siger:

- Det er en gave til os alle at få indsigt i hinandens arbejdsprocesser og mulighed for at udvikle tænkning og forskning sammen. Og så glæder jeg mig til at følge et skønlitterært værk tage form på et kontor i nærheden.

Og hvad har SDU's nye writer-in-residence så på sit forfatterkontor, som de færreste andre har?

- Stakkevis af det manuskript, jeg arbejder på for tiden, med mine egne eller andres noter. Selvom det ikke er ret bæredygtigt at printe meget, så er det kun muligt at få overblikket over manuskriptet, og om der er sagt, det der skal siges, og alle sætninger er flotte, hvis jeg har det på print, siger Luka Holmegaard.

Der afholdes er velkomstseminar for Luka Holmegaard i april. Tid og sted annonceres på Center for Køn og Diversitets hjemmeside: https://www.sdu.dk/forskning/c_koed.

Mød forfatteren

Luka Holmegaard er uddannet fra Forfatterskolen i 2013 og afsluttede i 2019 en master i Writing for Performance ved Goldsmith University i London. Hen har skrevet romanerne Emma Emma, Graceland og senest essayhybriden Look - om tøj, tekstiler, mode og læsning. Luka Holmegaard bruger pronominerne: hen/hen/hens.

Redaktionen afsluttet: 07.02.2022