Kunst på SDU

Oplev kunsten i din hverdag

PUBLIC ART WORKS er et nyt initiativ, der sætter fokus på kunsten på Syddansk Universitet. Film, artikler og debat skal åbne studerendes og medarbejderes øjne for, at kunstværkerne kan skabe værdi i deres hverdag.

Af Bente Dalgaard, , 13-09-2019

Alle, der bevæger sig rundt på Syddansk Universitets store campus i Odense, passerer kunstværker, som er skabt af nogle af Danmarks førende samtidskunstnere.

Men de færreste er bevidste om, at universitetet rummer en velvoksen samling af moderne kunst, og at den faktisk er en del af deres hverdag.

Det vil PUBLIC ART WORKS lave om på, og formidlingsprogrammet har allerede søsat en række aktiviteter, der skal åbne studerendes og medarbejderes øjne for, at kunsten kan berige deres hverdag.

PUBLIC ART WORKS er et pilotprojekt, som betales af Bygningsstyrelsen, der er statens bygningsejer og bygherre. Styrelsen ejer derfor de bygninger, som huser SDU, og dermed også en stor del af universitetets kunstværker; mange af dem er skabt samtidig med de bygninger, de befinder sig i, og er integrerede i vægge, lofter, gulve m.m.

Kunstnerne har med denne arbejdsmetode haft mulighed for at lade sig inspirere af stedet, og hvad stedet fremover skal bruges til - og lade det komme til udtryk i deres værk.

Den tilgang sætter PUBLIC ART WORKS fokus på i to film-interviews. En af dem er med René Schmidt, som har skabt en betonudsmykning, der kan bruges som klatrevæg, til Institut for Idræt og Biomekanik.

Den anden film rummer et interview med Marie Kølbæk Iversen. Hun har ladet sig inspirere af SDU’s forskning i flagermus og inkorporeret både lys og lyd i sit værk.

At man i dag kan opleve så mange nyere kunstværker på SDU - og i alle andre bygninger, som staten ejer - skyldes en 15 år gammel beslutning om, at 1,5 procent af håndværkerudgifterne i statsligt nybyggeri skal bruges på kunstnerisk udsmykning.

Beslutningen blev truffet for at højne bygningernes kvalitet og skabe større trivsel i hverdagen for dem, der arbejder eller studerer i bygningerne.

Det er også disse brugere, PUBLIC ART WORKS henvender sig til her i efteråret med film, artikler og en paneldebat om kunst og arkitektur, herunder samarbejdet mellem kunstnere og arkitekter.

Stof til eftertanke

-SDU har en fantastisk samling af offentlige kunstprojekter rundt om på gangene. Men kunsten er aldrig blevet formidlet til dem, der har deres hverdag herude, siger Stenka Hellfach.

Hun er kurator og kunstkonsulent i bureauet Somewhere, der har udviklet PUBLIC ART WORKS sammen med Bygningsstyrelsen.

-Vi afprøver nu en række kunstformidlings-tiltag, som skal få både studerende og ansatte til at opleve, at kunsten skaber værdi og kan give stof til eftertanke og refleksion hos den enkelte, siger Stenka Hellfach.

Kunst på smartphone

En af PUBLIC ART WORKS opgaver er også at gøre det lettere at få mere at vide om de kunstværker, man møder på sin vej gennem universitetet.

Et af tiltagene er Vizgu, som er en digital kunstguide, der giver SDU’s brugere viden om kunsten på stedet. Vizgu er en gratis app, som lige nu kun findes på en række danske museer.

Hvis man besøger et af museerne og holder sin smartphone op foran et værk, kan man få en masse ekstra info - i tekst, lyd og billede – om det.

Ifølge planerne skal SDU’s kunstsamling lægges op på Vizgu og SDU bliver der med det første universitet, hvor man fremover vil kunne bruge appen.

PUBLIC ART WORKS

• Et formidlingsprogram til SDU Campus Odense udviklet af Somewhere.
  • Det er tale om et pilotprojekt og Bygningsstyrelsens første formidlingsprogram af kunsten i offentlige bygninger.
  • Bygningsstyrelsen finansierer programmet.
  • I år søsættes en række aktiviteter og samtaler om kunsten på SDU, hvorefter der vil blive evalueret på tiltagene. Herefter beslutter Bygningsstyrelsen om et lignende formidlingsprogram skal sættes i gang i en af deres andre byggerier.

Redaktionen afsluttet: 13.09.2019