TEMA: Læringscirkel som et forpligtende fællesskab til at lære mere om genAI i undervisningen
En af disse kompetenceudviklingsaktiviteter er tilbuddet om en læringscirkel, som Tove også selv deltager i. Læringscirklen består af en gruppe kolleger, hvis fælles interesse er at afprøve og derigennem lære mere om feedback og genAI. Gruppen mødes med faste intervaller om hver deres projekt, faciliteret af en medarbejder fra SDU UP.
Netop forskelligheden i gruppens projekter ser Tove som en stor styrke, fordi det derigennem giver adgang til flere forskellige erfaringer. Gruppens medlemmer står i forskellige undervisningssituationer med forskellige slags studerende, de har forskellig viden om genAI-redskaber, og de vil derfor anvende forskellige slags redskaber – men de er fælles om lysten og motivationen til at afprøve og lære af erfaringerne. Så hvor hun nu har behov for at afprøve et helt specifikt redskab, der er relevant for hendes studerende og hendes fag, så får hun også sideløbende kendskab til andre redskaber ved at lytte på hendes kolleger i gruppen om deres erfaringer – redskaber, som Tove måske i fremtiden, i andre undervisningssituationer, kan gøre brug af.
Samtidig er gruppen og faciliteringen af den vigtig for hende, fordi der ligger en gensidig forpligtelse på at arbejde med afprøvningen af redskabet i kraft af mødefrekvensen og de fælles deadlines, som gruppen sammen aftaler. Med Toves ord, så er gruppen ikke forpligtet på at nå det samme, men på at nå noget sammen.
SDU UP udbyder hjælp til at sætte læringscirkler som denne om AI og feedback op – og at facilitere dem. Tilbuddet gælder for alle og i alle universitetspædagogiske emner, om det er generativ AI eller andet. Skriv til sduup@sdu.dk, hvis du i lighed med Tove og hendes kolleger vil bruge energien fra en læringscirkel til at afprøve et genAI-redskab eller lave et andet eksperiment i din undervisning.