TEMA: Inspiration til hvordan SDU UP kan hjælpe dig
Herunder kan du finde eksempler på opgaver, som SDU UP kan hjælpe dig med.
Udvikling af en pædagogisk ramme på naturvidenskab
Udformning af ny pædagogisk ramme for undervisning på Det Naturvidenskabelige Fakultetet. Rammen er en forlængelse af fakultetets uddannelsesstrategi og udgør samtidigt den lokale implementering af de bærende principper for undervisning på SDU.
Fakultetet ønskede sparring og support til pædagogisk kvalitetssikring af den pædagogiske ramme.
SDU UP’s rolle har været at:
- sidde med i en arbejdsgruppe
- hjælpe til med planlægning og gennemførelse af fokusgruppeinterviews med studerende
- forestå en temadag om førsteårsundervisning med henblik på temaer, som rammen lægger op til på førsteåret
- sparring på implementeringplan for den pædagogiske ramme.
Poul Nielsen, Prodekan for undervisning på Det Naturvidenskabelige Fakultet, beskriver: "Udbyttet for fakultetet har været, at den nye ramme er pædagogisk velfunderet og praktisk anvendelig i undervisningsmiljøerne. Vi har i fællesskab lagt en grundig implementeringsplan og skabt grundlaget for en pædagogisk udvikling af fakultetets undervisning, der rækker langt ind i fremtiden".
Den pædagogisk ramme for undervisning træder ind i stedet for den tidligere model. Implementeringsplanen rummer 7 -8 tematikker, som der løbende vil blive arbejdet med. F.eks. skabelse af inspirationseksempler og kompetenceudvikling af undervisere, hvor SDU UP også kommer til at spille en rolle.
Support i forbindelse med ny kandidatuddannelse
Kompetenceudvikling for undervisere på Kandidatuddannelsen i populationsstudier på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet (MA in Population Studies at Faculty of Business and Social Science).
Studielederen stod overfor en stor udfordring med at centeret, der ikke tidligere havde undervist i dette omfang, nu skulle varetage en uddannelse. Underviserne repræsenterer mange nationaliteter og forskellige undervisningskulturer uden at være særligt bekendt med rammerne for undervisningspraksis på SDU og de bærende principper for undervisning. Dertil kommer at de nyligt optagede studerende repræsenterer mange lande og er rekrutteret fra mange forskelligartede bacheloruddannelser.
SDU UP har hjulpet ved at designe et uddannelsesforløb for underviserne.
Vi har holdt:
- et introduktionskursus for undervisning på SDU (et kursus som lægger sig tæt op ad det vi har i vores kursuskatalog, men som kan rekvireres af større grupper af undervisere)
- et kursus om Team Based Learning – da det er vores vurdering at det er en god måde at få den diverse gruppe af studerende til at møde hinandens kompetencer på og få skabt bånd mellem de studerende
- 2 workshops om at imødekomme diversitet og internationalisering i undervisningen
- feedback på kursusbeskrivelser og læringsmålene for nye kurser.
Jana Vobecká, Centeradministrator og ph.d., beskriver: "De skræddersyede kurser gav underviserne mulighed for at stille specifikke spørgsmål i forhold til deres kursusbehov og design, reflektere over strukturen og målene for deres kurser samt gav præcis vejledning i retningslinjer og undervisningsfilosofien på SDU. Det første semester af den nye uddannelse er netop begyndt, og underviserne føler sig nu mere forberedte til at planlægge og håndtere deres undervisning. SDU UP vil løbende være til rådighed med sparring og vejledning til underviserne og studieleder".
Implementering af generativ AI i et kursus på Humaniora
En underviser fra Det Humanistiske Fakultet, Cindie A. Aaen Maagaard, ville gerne have sparring på sine idéer til at anvende generativ AI i sit kursus.
En konsulent fra SDU UP kunne lede underviseren videre til et kursus i brug af generativ AI i undervisningen, der er udviklet i regi af It-vest (SDU, AAU og AU), som netop igennem inddragelse af deltagerens praksisverden kunne sætte system i udviklingen af dette undervisningstiltag.
Underviseren får nu mulighed for i et kompetenceudviklingsforløb at blive inspireret af webinars, ressourcer og udvikle sin undervisningspraksis med feedback fra SDU-kolleger og SDU UP.
It-vest forløbet udbydes igen til august 2025, men det er muligt at tilmelde sig de enkeltstående webinars om generativ AI, som udbydes her i september/oktober 2024 - læs mere her.
Justeringer i eksisterende uddannelse på Teknisk fakultet
På det Tekniske fakultet var der forskellige udfordringer i Diplomuddannelsen for Bygningsingeniører. En af udfordringerne var gruppearbejde og en voldsom mængde af tilstedeværelsesundervisning. Samtidig ville underviserne gene skrue studiet lidt smartere sammen.
SDU UP har hjulpet med:
- sparring med uddannelsesleder og undervisere på muligheder og restriktioner på uddannelsens udformning
- fokusgruppeinterview med studerende fra udvalgte semestre
- temadage
- at kigge på uddannelsesstruktur, målbeskrivelser og undervisningsmetoder.
Thomas Asmus Pedersen, Vicesektionsleder på Det Tekniske Fakultet, beskriver: "I det videre forløb og i takt med at den nye studieordning skal implementeres og udrulles, skal underviserne arbejde på at omlægge store dele af undervisningen til en mere faciliterende undervisning, hvor de studerende i højere grad skal være studerende og tage større ansvar for deres egne læreprocesser".
Det kommende semester skal undervisergruppen arbejde på at udvikle nye semesterprojekter, og studieordningens eksamensprofil skal justeres til at omfatte en større variation i evalueringsform/eksamenstype.
At styrke uddannelsens profil og mål
SDU UP hjælper ofte enkelte undervisere med at justere målene, læringsaktiviteter og eksamensformer for deres aktuelle kursus. Det foregår oftest gennem et eller to korte 1:1 møder og af feedback på målformuleringer.
Her er et eksempel på en hel uddannelse, der skulle have en ”make over”.
Kandidatuddannelsen og Erhvervskandidatuddannelsen i Klinisk Sygepleje på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Her oplevede alle en udfordring med fintuning af det akademiske niveau i undervisningen.
SDU UP har bidraget ved at:
- køre en temadag, hvor målene i uddannelsesordningen blev pløjet igennem, og der blev arbejdet med, hvordan der kunne stilles skarpt på niveaustigning i målene og indholdet gennem uddannelsen
- efterfølgende har SDU UP givet feedback på mål og fagbeskrivelser mm.
Helen Schultz, Lektor, ph.d og Uddannelsesleder for Kandidatuddannelsen i Klinisk Sygepleje, beskriver: "Mål og fagbeskrivelser i studieordningen blevet revideret, så der er en tydeligere rød tråd og niveaustigning gennem uddannelsen. Både mål for undervisningen og prøver er blevet revideret".