Følgende er centrale forskningsspørgsmål i enhedens arbejde:
- Hvordan ledes og udføres innovation og forandring i idrætspraksis med særlig fokus på undervisning og læring?
- Hvordan læres og udvikles entreprenørskabskompetencer indenfor idræt-, sundheds- og bevægelsesområdet?
- Hvordan bliver brugeren (eleven, læreren, sportstalentet og træneren) en aktiv og medvirkende aktør i udvikling af ny praksis?
- Hvordan udvikles en skole, hvor krop og bevægelse styrker undervisning, læring og trivsel?
- Hvordan styrkes god praksis på idræts- og bevægelsesområdet?
- Hvordan kan design af læring, undervisning og læremidler, der kombinerer fysisk aktivitet og læring, fungere og se ud?
- Hvad kendetegner succesrige talentudviklingsmiljøer indenfor forskellige præstationsfelter, såsom sporten, musikken, erhvervslivet og skolesystemet?
- Hvilke betydninger har relationer og miljøer for læring og præstation i talentudvikling?
- Hvad kendetegner succesrige atleters karriereveje – herunder betydningen af centrale skift og nøglepersoner?
- Hvordan udvikler og optimerer den moderne sportspsykologiske konsulent sine interventioner, herunder teorifundering og effektevaluering?