Vida Engmann modtager seks millioner fra Danmarks Frie Forskningsfond

41 talentfulde forskningsledere har netop modtaget i alt 247 millioner kroner til deres banebrydende forskningsprojekter fra Danmarks Frie Forskningsfond under Sapere Aude: DFF-Forskningsleder-programmet, heriblandt Vida Engmann fra CAPE-centret på Det Tekniske Fakultet.

Hvad har solceller og mayonnaise til fælles? Og nej, det er ikke begyndelsen på en dårlig joke. Det er kort sagt, hvad Vida Engmann fra Det Tekniske Fakultet på SDU og hendes forskningsteam skal finde ud af.

Vida Engmann er lektor ved Mads Clausen Instituttet i Sønderborg og har modtaget en bevilling på lidt over 6 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til at løse én af de største udfordringer inden for forskning i organiske solceller.

Organiske solceller kan meget vel revolutionere vores energisektor. De er meget billigere og nemmere at producere i store mængder end traditionelle siliciumbaserede solceller, de indeholder ingen giftige eller sjældne materialer, og de kan printes i ultratynde, fleksible og gennemsigtige ark og derfor sættes i vinduer eller beklæde hele bygninger.

Men der er et problem.

- For at lave de organiske solceller skal vi blande to typer materialer, og denne blanding er ikke særlig stabil. Det er det, vi håber at løse, forklarer Vida Engmann.

- Man kan sammenligne det med mayonnaise: De vandige dele af ægget og olien kan faktisk ikke blandes, men på grund af et molekyle, der hedder lecithin i blommen, bliver de alligevel blandbare. Vi skal finde noget lignende, der virker i solceller.

Du kan læse mere om projektet her.

Om bevillingerne
Danmarks Frie Forskningsfonds Sapere Aude-bevilling sigter mod at give yngre forskere, der har præsteret forskning i toppen inden for deres felt, mulighed for at udvikle deres forskningsideer samt udvikle eller styrke deres kompetencer som forskningsledere. Et væsentligt formål er desuden at fremme karriere og mobilitet mellem forskningsmiljøer, både internationalt og nationalt, og mod at styrke netværk i forskermiljøerne. Bevillingerne styrker dermed også internationaliseringen af dansk forskning, fordi et element af Sapere Aude-virkemidlet er, at forskerne får mulighed for at bruge en del af deres forskningskarriere i udlandet for at styrke det internationale samarbejde.

»De allerdygtigste yngre forskere i Danmark er med til at forny den viden, vi har i dag, med deres gode, nybrudsskabende idéer. Derfor er det en helt særlig tid hvert år, når vi offentliggør årets Sapere Aude-forskningsledere, fordi vi her ser så mange talentfulde forskere, der kan være med til at sikre dansk forsknings bidrag til at løse samfundets udfordringer i mange år frem,« siger bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, Maja Horst.

Hård konkurrence om midlerne
Fælles for de 41 forskningsprojekter er, at de alle har været med i et hårdt udskillelsesløb, hvor det kun er de allerdygtigste, der er kommet over målstregen og kan stå med en Sapere Aude: DFF-forskningsleder-bevilling i dag. De 41 nye forskningsprojekter har været igennem en grundig bedømmelse: to bedømmelsesrunder i fondens faglige forskningsråd, individuel fagfællebedømmelse hos internationale eksperter, og til sidst et interview foretaget af et tværrådsligt udvalg i fonden, hvor de 41 nye Sapere Aude-forskningsledere er blevet udvalgt

Redaktionen afsluttet: 13.12.2022