Krzysztof Zielinski, modtager EliteForsk-rejsestipendium

Hver år uddeler Undervisnings- og Forskningsministeriet fem EliteForsk priser og tyve EliteForsk rejse-stipendier. Krzysztof Zielinski, som er erhvervs-ph.d. Studerende, modtager, et rejsestipendium til en værdi af DKK 200.000 til et længerevarende studie i ét af verdens bedste forskningsmiljøer.

Af Sune Holst, , 20-02-2023

Hvad handler dit ph.d.-projekt om?

Jeg forsøger at bygge en bedre bro mellem små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og automatisering. Mange SMV'er ser de muligheder, som automatiseringen giver dem, men de er enten bange for udfordringerne eller er ikke i stand til at betale for omkostningerne til en løsning. En væsentlig del af omkostningerne ved automatisering er ikke kun robotterne i sig selv, men også opbygningen af produktionslinjen og integrationen af alle dens faktorer. Her kommer mit projekt ind i billedet, da min Augmented Reality (AR)-udvidelse til robotten skal kunne sætte SMV’erne i stand til selv at opsætte og integrere produktionslinjen og dermed gøre automatiseringen meget billigere for dem.

Hvad betyder et EliteForsk-rejsestipendium for dine fremtidige muligheder? Og hvilket studieophold skal det bruges til?

Jeg har været så heldig at sikre mig en plads ved Media Lab på verdens bedste teknologiske universitet, Massachusetts Institute of Technology (MIT). Jeg er taknemmelig for, at en af mine vejledere, Bruce Blumberg, har faciliteret denne mulighed for mig. Jeg tror, mit ophold på MIT vil bringe mig tættere på centrum af den teknologiske forskning og give mig mulighed for at lære af de bedste forskere inden for mit fagområde, udveksle idéer og dele min knowhow om AR med dem.

Udover Bruce Blumberg, har Krzysztof Zieliński også haft Christian Schlette og Mikkel Baun Kjærgaard som vejledere. Sidstnævnte er fuld af lovord for Krzysztof Zieliński:

”Krzysztof Zieliński fortjener prisen på grund af hans tekniske viden inden for området hvor han udviser stor produktivitet og selvstændighed i sit arbejde. Krzysztof er erhvervs-ph.d. ved SDU og forsker i tæt samarbejde med Universal Robots og formår her på forbilledlige vis at koble industri og forskningsperspektiver i hans Ph.d.-projekt med et internationalt udsyn,” siger Mikkel Baun Kjærgaard.

Du kan læse mere om Krzysztof Zieliński her

Om EliteForsk-rejsestipendier
EliteForsk-rejsestipendium er på 200.000 kr. og skal bidrage til, at meget talentfulde ph.d.-studerende kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt.

Universiteter og øvrige ph.d.-gradsgivende institutioner kan indstille et bestemt antal kandidater til rejsestipendierne. Institutionernes indstillinger vurderes af bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, der udvælger og indstiller de ph.d.-studerende til uddannelses- og forskningsministeren.

Redaktionen afsluttet: 20.02.2023