Skip to main content
DA / EN

Byggeklods udvalgt til iværksætterfinale

Et hold ingeniørstuderende fra Syddansk Universitet skal med deres intelligente, magnetiske byggeklods i weekenden konkurrere med 22 andre hold ved Creative Business Cup.

playDXTR  – Det er navnet på den magnetiske byggeklods, som fire ingeniørstuderende ved Mads Clausen Instituttet i Sønderborg tager med til Creative Business Cup. Byggeklodsen kan samtidig kommunikere med en tablet, og holdet bag kalder det ”den klogeste byggeklods fra Danmark nogensinde”.

”Vi bryder barrieren imellem skærm og virkelighed på en naturlig og let forståelig måde,” siger Kenneth Madsen, der er en af de fire ingeniørstuderende.

”Når leg og interaktion digitaliseres, giver det muligheder for, at man med spil og læring krydser den virkelige med den virtuelle verden. Det jeg gør på skærmen, ændrer noget i virkeligheden og omvendt,” siger han.

Leg og læring

For holdet bag handler det dog i højere grad om at styrke oplevelsen, spillet og legen, end det handler om selve teknologien.

“Vi har brugt meget tid på at sikre, at vores byggeklodser i sig selv er så lette at lege med som muligt. Børn forstår, hvordan de kan bruge dem få sekunder efter, de har fået dem i hånden”, siger Kenneth Madsen.

Når legen digitaliseres, skabes der samtidig data som et biprodukt, som gør det muligt at måle og følge barnets udvikling.

PlayDXTR er et blandt 23 projekter, der er udvalgt til Creative Business Cup, som består af en boot camp forud for finalen mandag den 29. juni.

Den analoge lillebror

I de kommende måneder starter playDXTR deres Kickstarter, som skal hjælpe holdet med at finansiere projektet. Samtidig lanceres en analog version af byggeklodsen, der får navnet magDXTR som et alternativ til forældre, der ikke ønsker at måle deres barns udvikling.

”Vi har fuld forståelse for, at ikke alle forældre bryder sig om den form for optimering af deres barns udvikling på samme måde, som man med Endomondo kan optimere sig som løber,” siger Kenneth Madsen.

“Men det er bestemt en begyndende trend, vi tydeligt ser i markedet,” fortsætter han.

Creative Business Cup

Vinderen af Creative Business Cup får 25.000 kroner, og en plads ved verdensmesterskabet til efteråret. Samtidig skal der i forbindelse med konkurrencen også udvælges hold, der går videre til andre specialiserede forløb.

Creative Business Cup arrangeres af Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (CKO), der er en offentlig, selvejende institution stiftet i 2008 af Kulturministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet. CKO har til formål dels at udbrede kendskab til, hvordan erhvervslivet kan skabe øget vækst og innovation gennem oplevelsesbaseret forretningsudvikling, dels styrke kreative aktørers forretningsforståelse gennem strategiske samarbejder med det øvrige erhvervsliv.

For mere information kontakt

Kenneth Madsen på kemad@playdxtr.com  

Redaktionen afsluttet: 26.06.2015