Skip to main content
DA / EN

Fra ingeniørstuderende til DR-vært

Camilla Adam læser til ingeniør på SDU, da hendes underviser lægger et stillingsopslag op på uddannelsens Facebook-gruppe. Nu er hun ny NØRD-vært og skal være med til at rulle DR’s satsning ud over hele landet: Lære børn om kodning og teknologi.

Af Birgitte Dalgaard, , 13-09-2018

- Jeg elsker at grine og tager ikke mig selv for højtideligt. Jeg er nok lidt barnlig, griner Camilla Adam.

Hun er ny vært på programmet NØRD på Ultra, og skal i et videomagasin forklare børn om ultra:bit og teknologi som led i DR’s ambitiøse plan om at lære alle landets fjerde klasses elever at kode.

DR er gået ind i kampen for at lære børn at blive dus med teknologien. I løbet af 2018 får 65.000 fjerdeklasseselever deres helt egen minicomputer, micro:bit. Projektet hedder Ultra:bit, målet er, at børnene skal lære at kode over de næste tre år. 

Og 25-årige Camilla Adam er godt klædt på til at tage børnene i hånden og vise dem teknologiens verden. I fire år har hun læst til civilingeniør i lærings- og oplevelsesteknologi på SDU. Nu skifter hun foreløbigt bøgerne ud med en tilværelse som formidler af teknologi til børn.

Uddannelse førte til værtsjob

- Min uddannelse har haft stor betydning for, at jeg fik jobbet som vært for NØRD. Under min samtale, sagde de, at det er mega fedt, jeg læser lærings- og oplevelsesteknologi. Det passede perfekt med, at de søgte værter med teknisk forståelse, fortæller Camilla Adam, som i programmet deler værtsrollen med Thor Kongsgaard Guldager.

For tiden sidder hun ved sit skrivebord og nørkler med at få en af de små micro:bit, som sendes ud til børnene i klasseværelserne, programmeret til at blive et klaver eller en guitar. Resultatet skal vises i en NØRD-udsendelse.

- Blandt andet har jeg lært noget så lavpraktisk som at lodde på universitetet, altså at forbinde et kredsløb, og jeg har fået en bred teknisk forståelse af samspillet mellem hardware og software, siger Camilla Adam.

Skal omsætte teoretisk viden

Camilla Adams opgave bliver nu at omsætte hele sin teoretiske viden om programmering, udvikling af spil, robotter og 3D-animationer til børn. Inspirere børnene til at lære kodningens sprog at kende, så de for eksempel bliver vilde efter at forstå teknologien bag computerspil.

- Jeg tror slet ikke, at det bliver svært for mig, at omsætte den tekniske viden til børn. Jeg har selv en meget legende og nysgerrig tilgang til tingene, smiler Camilla Adam.

Lærings- og oplevelsesteknologi

Drømmer du om at udvikle interaktive spil og legeredskaber til børn? Undervisningsplatforme til virksomheder eller spil, tjenester og hjælpemidler til fremtidens mobiltelefoner?

Se uddannelsen

Redaktionen afsluttet: 13.09.2018