Eva Arnspang Christensen modtager "Den Fynske Nobelpris"

Lektor Eva Arnspang Christensen, som forsker i proteiners strukturer og hvordan stoffer bevæger sig gennem celler, har modtaget Fyens Stiftstidende Forskerpris.

Tirsdag modtog fem fremtrædende forskere fra SDU Fyens Stiftstidendes Forskerpris, heriblandt lektor Eva Arnspang Christensen fra Det Tekniske Fakultet.

Den 45-årige lektor modtog prisen for sin forskning i proteiners strukturer og dermed lægemidlers virkning. De fleste af nutidens lægemidler virker ved at binde sig til proteiner, som sidder i cellernes membraner. Eva Arnspang Christensen mener, at proteinernes formodede tendens til at samle sig i nanodomæner i sidste ende kan have indflydelse på, hvor effektivt medicin virker.

I sin forskerkarriere har Eva Arnspang Christensen blandt andet været ansat på det laboratorium ved National Institutes of Health i Maryland, USA som i 2014 fik Nobelprisen i kemi. I 2018 modtog hun en bevilling fra Villum Fondens Young Investigator Programme på otte millioner kroner til at forsøge at nå hendes ambitiøse mål om at revolutionere forståelsen af, hvordan stoffer bevæger sig gennem cellemembraner.

Du kan læse mere om Eva Arnspang Christensen og hendes forskning her.

Udover Eva Arnspang Christensen modtog lektor Lars Bisgaard, professor Ulla Gro Nielsen, professor Henrik Ditzel og professor Paul Sharp også priser ved tirsdagens ceremoni.

Fakta

Fyens Stiftstidendes Forskerpris er blevet uddelt hvert år siden 1972 af Den Fynske Bladfond. I humoristisk ånd kaldes den også "Den Fynske Nobelpris".

Prisen er en hæderspris til forskere fra Syddansk Universitet, som har hovedcampus i Odense. Ud over æren modtager hver prisvinder 25.000 kroner.

I ulige år uddeles prisen til tre forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet. I lige år uddeles prisen til to forskere fra Det Humanistiske Fakultet og Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Fakultetsledelserne indstiller vinderne til Den Fynske Bladfond.
Redaktionen afsluttet: 10.03.2022