Kvalifikationskrav:
Lektor-/forskerniveau. Skal have modtaget pædagogisk uddannelse.
Stillingsindhold:
Forskning og forskningsbaseret undervisning.
Ansættelsesperiode:
Som hovedregel 5 år med mulighed for forlængelse.
Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter
Læs den gældende bekendtgørelse her:
Forventninger til lektor
Forskning
- En eksplicit skræddersyet forskningsprofil tilpasset afdelingens/enhedens strategi
- Analytiske evner inden for specifikke forskningsområder samt en evne til at forme forskningsdagsordenen i videnskabelige samfund
- Et vedvarende og betydeligt forskningsresultat i nationale og internationale tidsskrifter og bøger i overensstemmelse med den accepterede norm inden for forskningsområdet
- Forskningskvalitet er afgørende, og nogle publikationer bør publiceres i højtplacerede tidsskrifter. Videnskabelige artikler og bogkapitler udgives i registrerede serier og forlag i henhold til Bibliometric Research Indicator (BFI) lister, fortrinsvis som første eller sidste forfatter i serier og forlag på niveau 2 eller 3
- Deltagelse i nationale og internationale netværk, forskningsforeninger og videnskabelige debatter
- Erfaringer med succesfuld ledelse af forskningsprojekter, succesfuld vejledning af ph.d.-studier og gennemførelse af eksternt finansierede projekter
- Erfaring og succes med ekstern finansiering (f.eks. som medansøger), og potentiale for succesfuld fundraising af større projekter. Hoved- eller medansøger på minimum 2-3 bevillingsansøgninger om året
Undervisning
- Erfaring med undervisning på alle niveauer dokumenteret ved positive studenterevalueringer
- Erfaring med succesfuld vejledning og eksamen af bachelor- og kandidatstuderende
- Pædagogiske kompetencer, f.eks. via SDU’s adjunktpædagogikum
- Erfaring med uddannelsesledelse og/eller kursusudvikling og koordinering
- Erfaring med at vejlede ph.d.-studerende, postdocs og adjunkter i undervisningen
- Levere arbejdstimer relateret til undervisning efter aftale
- Opdateret undervisningsportfolio
Service til samfundet
- Formidle forskningsbaseret viden med relevans for den offentlige sektor, uddannelse, industri og erhvervsliv og/eller kulturudvikling
- Evne til at innovere forskningsformidling og opsøgende aktiviteter og støtte kolleger til at udmærke sig i sådanne aktiviteter
- Evne til at identificere og udvikle nye måder, hvorpå en større gruppe forskere (måske på tværs af discipliner) kan interagere med interessenter og samfundet som helhed for at løse samfundsproblemer
- Har en synlig rolle i relevante videnskabelige samfund nationalt og internationalt
Administration
- Deltage i institut-, fakultets- og universitetsudvalg (f.eks. ansættelse og udvikling)
- Medlem af bedømmelsesudvalg for videnskabelige stillinger og ph.d.-projektforslag
- Leder af bedømmelsesudvalg for ph.d.-afhandlinger
- Deltage i rådgivende udvalg, nationale og internationale udvalg og retningslinjeudvalg
- Generelle administrative opgaver på afdelingsniveau (f.eks. registrering, budgettering og økonomistyring)
Personlig kapacitet
- At være en rollemodel med deltagelse i afdelingens sociale og professionelle liv (møder, seminarer, ph.d.-forsvar og andre afdelings- eller universitetsarrangementer)
- At pleje gode arbejdsrelationer med kollegaer og være klar til at bakke dem op, hvis det er nødvendigt
- Motivation for og evne til at tage lederskab inden for videnskabelig og pædagogisk udvikling samt afdelingsudvikling
- Eksponent for en videnskabelig standard og videndeling på instituttet
- Engageret i karriereudvikling og i at skabe muligheder for yngre forskere i projekter og andre initiativer