De skriveproblemer, vi sætter fokus på, relaterer sig til fire forskellige niveauer i akademisk skriftlighed: genreforståelsen, skriveprocessen, arbejdet med klart sprog og arbejdet med korrekt sprog (se også Den akademiske teksttrekant):
Genreforståelse:
- Opgavestruktur (f.eks. afsnitsinddeling, indledningen som genre osv.)
- Det akademiske ’jeg’ (analytikerens rolle frem for f.eks. evaluatorens rolle)
- Vægtningen af teori, empiri og analyse (’hvem siger hvad hvor’)
- Problemformulering og akademisk argumentation (f.eks. fastholdelse af et akademisk, undersøgende mål med opgaven)
- Overholdelse af akademiske standarder (f.eks. kildehenvisninger og plagiatproblemer)
Skriveproces:
- Arbejdet med opgaveskrivningens faser (f.eks. problemformulering og korrekturlæsning)
- Informationssøgning (herunder bevidsthed omkring kildevalg)
Klart sprog:
- Kohærens og kohæsion (både på makro- og mikroplan)
- Problemer med passivt og agentløst sprog
- Arbejdet med metatekst i den akademiske opgave
Korrekt sprog:
- Kommaproblemer
- R-problemer
- T-problemer
- Sammensatte ord