TEMA: Mundtlige gruppeeksamener - eksempel 1
Eksempel på mundtlig gruppeeksamen fra Cand. Negot - Mundtlig Kommunikation 2
Eksamen
Der afholdes en mundtlig prøve med 2-3 deltagere.
Deltagerne sammensættes af underviseren. Prøven afvikles som:
a) et indlæg (4-5 min.) fra hver af deltagerne på baggrund af en tekst på fremmedsproget (ca. 1-2 normalsider), der udleveres til hver af deltagerne ved forberedelsestidens begyndelse, efterfulgt af:
b) en af eksamensspørgsmålet angivet kommunikationssituation mellem deltagerne. Den studerende skal redegøre for karakteristika ved den pågældende kommunikationssituation og tilhørend diskurstræk. Desuden kan spørgsmål om engelsk udtale og intonation være genstand for eksamination.
Undervisning og arbejdsformer
Undervisningen har form af oplæg ved underviser og studerende samt praktiske øvelser o. lign. og er i høj grad baseret på de studerendes aktive deltagelse. Kurset består af en kombination af f.eks. forelæsninger, holdundervisning, diskussioner, studenteroplæg og skriftlige øvelser. Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Læringsmål
Viden
Den studerende skal tilegne sig viden om:
- de gennemgåede diskurstypers pragmatiske funktioner og deres grammatiske, stilistiske, leksikalske og strukturelle træk sprogindlæringsteori, hvor det er relevant for forståelse og anvendelse af de gennemgåede diskurstyper
- lydsystemer i engelsk, inkl. viden om udtale og lyde, der kan være vanskelige for studerende, der studerer engelsk som fremmedsprog
- fonetiske tegn og fonetisk transskription, hvor det er relevant som understøttende for udtale
- relevante retoriske teknikker, herunder f.eks. præsentation og overtalelsesstrategier.
Færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning:
- på nuanceret, korrekt og flydende engelsk agere sprogligt adækvat i mere komplekse kommunikationssituationer af erhvervsmæssig relevans for sprogområdet, som f.eks. forretningsmøder, virksomheds- og produktpræsentationer, interviews, problemløsning og beslutningstagning
- vejlede og instruere andre
- anvende overtalelsesstrategier.
Kompetencer
Den studerende skal, ved at udnytte sin viden og færdigheder, kunne
- kommunikere effektivt og sprogligt korrekt i erhvervsrelaterede situationer som interviews, præsentationer, møder og case-løsning, herunder tage medansvar for planlægning, udarbejdelse og afholdelse af mundtlige oplæg
- understøtte andre i at deltage mundtligt i erhvervsrelaterede situationer for at nå frem til beslutninger og løsninger
- selvstændigt evaluere og vurdere egne og andres mundtlige præsentationer i forhold til de sproglige og kommunikative virkemidler, der anvendes.