SDU giver 60 millioner til udvalgte forskningsområder

Tre områder har så stort vækstpotentiale for samfundet, at universitetet nu giver dem et ekstra skub fremad. Det er droner, velfærdsinnovation og open data.

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk, 02-03-2017

Tre forskningsområder på Syddansk Universitet får nye muligheder for at bringe deres forskning i spil sammen med virksomheder og organisationer uden for SDU.

Det er droner, velfærdsinnovation og open data.

De tre områder kan på hver deres måde være med til at løse samfundsmæssige udfordringer, og derfor har universitetet besluttet at give dem et ekstra økonomisk skub på 60 millioner kroner over de næste tre år.

Indre styrker og forskning på tværs

- På alle tre områder har vi indre styrker, hvor forskere fra vidt forskellige fagmiljøer kan inspirere hinanden til at videreudvikle teknologiske muligheder og udnytte dem i helt nye sammenhænge. Det er også områder, hvor vi i samarbejde med eksterne partnere kan skabe den ekspertise og de løsninger, som samfundet efterspørger, siger rektor Henrik Dam og tilføjer:

- Vi har erfaring for, at målbevidste satsninger på enkelte stærke forskningsområder giver resultater. For 20 år siden besluttede universitetet at styrke sin robotforskning i et tæt samarbejde med erhvervslivet.

I dag er Fyn et så internationalt anerkendt udviklingscenter inden for robotteknologi, at Universal Robots - en virksomhed, der startede i universitetets kælder - i 2015 kunne sælges for 1,9 milliarder kroner.

Lokomotiver for innovation

Ambitionerne er, at SDU også inden for de tre nye indsatsområder kan være lokomotiv for nationale innovationsnetværk, hvor institutioner og virksomheder i fællesskab løfter et område op til højt internationalt niveau.

- Klynger af højteknologiske virksomheder styrkes af at have meget stærk tilknytning til lokale forskningsmiljøer, så vi er optagede af at udvikle løsninger og viden sammen med både private og offentlige virksomheder. På den måde kan vi være med til at skabe værdi og vækst både i vores region og resten af landet, siger Henrik Dam.

De 60 millioner til den strategiske satsning kommer fra direktionens strategiske pulje og fra fakulteterne.

Samtidig forventer SDU, at de virksomheder, myndigheder og fonde, der deltager i de enkelte projekter, yder medfinansiering, så den samlede økonomiske satsning lyder på omkring 150 millioner kroner.

De første 14 projekter

I første omgang har 14 delprojekter fået penge, og det er f.eks.:

DRONER: Et projekt, hvor droner skal spore invasive planter, inden de begynder at brede sig. Invasive planter, som ikke hører naturligt hjemme i Danmark, kan volde meget i skade i naturen og medføre store økonomiske omkostninger for landbrug, skovbrug, gartnerier m.m.

VELFÆRDSINNOVATION: Et projekt med en mobil sundhedsløsning, hvor tredimensionelle videoforstørrelser, som også viser et tidsforløb, kan afsløre, om diabetespatienter har tidlige tegn på skader i blodkar i benene. Der er tale om en komplikation, som er den mest almindelige årsag til hospitalsindlæggelse af diabetespatienter, og i alvorlige tilfælde kan føre til amputation.

OPEN DATA: Et projekt, som skal skabe en åben dataplatform for biogas, hvor alle aktører kan gemme, dele og hente biogasdata. Danmark er en global leder inden for biogas, men produktionen er langt under potentialet. Projektet kan være med til at øge produktionen af vedvarende energi og reducere forureningen.

Forskning der former fremtiden

Strategiske indsatsområder