Marts

• 31.03.2017

Bytte bytte købmand

Vi bytter og deler med hinanden som aldrig før. Tanken er langt fra ny, men digitaliseringen har udbredt fænomenet via nye platforme.

• 30.03.2017

Smeltende havis kan føre til mere liv i havet

Hvert år smelter mere og mere havis i Arktis. Det kan starte en kædereaktion, der fører til en øget produktion af alger og dermed mere føde til dyrene i havet.

• 29.03.2017

Sko af hajskind får robotter til at stå fast

Gående robotter har problemer med at stå fast. Når de går på ujævne overflader, glider de. Men nu har forskere fra SDU løst problemet. Robotterne står fast med hajskind under fødderne.

• 29.03.2017

Robotten flytter snart på plejehjem

Robotten serverer vand, bærer vasketøj og følger ældre til frokoststuen. Samtidig kan robotten tolke følelser som træthed. Forskere fra SDU står i spidsen for at udvikle en servicerobot, som allerede om to år ruller ind på et ældrecenter.

• 25.03.2017

Gulerødder forebygger udviklingen af tarmkræft

Stoffer fra gulerødder reducerer forstadier til kræft med helt op til 83 procent. Det opsigtvækkende resultat er forskere fra SDU og OUH kommet frem til i rotteforsøg. Forskerne arbejder nu på at få resultatet afprøvet på mennesker.

• 24.03.2017

Han vil løse mysteriet om vores allerførste forfader

Professor Donald E. Canfield har fået næsten 38 mio. fra Villum Fonden til at forske i det, han virkelig brænder for: De første dyrs opståen på Jorden.

• 24.03.2017

Ny universitetsdirektør på SDU

Thomas Buchvald Vind tiltræder 1. maj. Han er 45 år og kommer fra en stilling som vicedirektør for Koncern-økonomi på Københavns Universitet.

• 20.03.2017

Stor opbakning til SDU’s optagelsestest

På en lang række af SDU’s bacheloruddannelser skal kommende studerende nu gennem test og samtaler, før de kan blive optaget på deres drømmestudie.

• 16.03.2017

Da Norge var provinsen

Under huden på godmodige drillerier ligger brud, ar og væv efter 400 års kompliceret samliv mellem Danmark og Norge. Historien bliver brugt — og misbrugt — til at pleje nationale selvforståelser

• 07.03.2017

Havets marsvin hører hurtigst

Alle pattedyr kan høre – men det er ikke en sans, de udvikler lige hurtigt. Marsvin er de hurtigste til at færdigudvikle høresansen. Det er overstået på et døgn, tyder ny forskning på. Til sammenligning kan der gå år, før menneskets hørelse er helt færdigudviklet.

• 06.03.2017

Sponsorerede forsøg finder oftere positiv effekt

Forskning, der er betalt af medicinalindustrien, finder oftere end uafhængige forsøg positive resultater af lægemidler og medikoteknisk udstyr.

• 03.03.2017

Nyuddannede føler sig godt rustede til arbejdsmarkedet

SDU scorer topkarakterer i landsdækkende undersøgelse af videregående uddannelsers kvalitet

• 03.03.2017

Vaccinationer: Stort fokus på lille stik

Måske skal rådgivning om børnevaccinationer gentænkes, viser ny forskning

• 01.03.2017

SDU giver 60 millioner til udvalgte forskningsområder

Tre områder har så stort vækstpotentiale for samfundet, at universitetet nu giver dem et ekstra skub fremad. Det er droner, velfærdsinnovation og open data.