• 30.11.2016

Kemikere finder spor af guld i Tycho Brahe

Kemiske analyser af Tycho Brahes jordiske rester har afsløret, at den verdensberømte astronom var udsat for store mængder af guld indtil en til to måneder før sin død.

• 29.11.2016

Gammelkendt medicin kan virke på nye måder

Tusindvis af medicinske stoffer har potentiale til at være effektive mod andre sygdomme end dem, de oprindeligt blev udviklet til. Ny forskning har fundet 30.000 genanvendelige kandidater. En af dem bliver f. eks. lige nu brugt mod skizofreni, men er også interessant mod tuberkulose.

• 24.11.2016

Livet bliver længere, men mændene halter efter

Selvom levetiden for begge køn stadig øges, er forskellen mellem kønnene stadig tydelig. Det viser ny forskning fra SDU og internationale samarbejdspartnere.

• 17.11.2016

Fodbold skal styrke helbred og trivsel i skolen

30.000 danske skolebørn skal spille fodbold. Et forskningsprojekt fra SDU viser, at undervisning på fodboldbanen bringer børn i god form og giver dem viden om vigtige sundhedsbudskaber

• 16.11.2016

Kæmpevalg på SDU

Over 30.000 kan stemme, når SDU går til valg den 22.-23. november

• 15.11.2016

Abers hjerner skal styre fremtidens hjem

Forskere vil kopiere abers hjerneaktivitet for at skabe fremtidens smarte hjem, hvor hjerne og computer smelter sammen og bliver til intelligente systemer.

• 10.11.2016

Endelig færdig med 10 milliarder års matematisk hjernegymnastik

Hvis der ikke fandtes computere, ville denne opgave kræve 10 milliarder år af en matematikers vågne tid. Men der står heldigvis en supercomputer på SDU, og derfor er opgaven nu løst. Resultatet har betydning for vores tillid til alle de store og små elektroniske maskiner, der styrer vores hverdag.

• 08.11.2016

Forskning kan løfte topfodbolden

SDU har fået en professor i fodbold. Peter Krustrups arbejde med det smukke spil skal både løfte folkesundheden og sparke elitefodbolden ind i en ny epoke

• 07.11.2016

Medierne glemte fællesskabet

Hvis massemedierne vil skabe værdi for brugerne, skal de vende tilbage til at fokusere på samtalen og relationer mellem mennesker. Det forsømte de nemlig så meget, at Facebook overtog

• 03.11.2016

Mus synger kærlighedssange i ultralyd

Når mus vil tiltrække det modsatte køn, laver de ultralyde ud fra samme princip som en jetmotor. De nye indsigter kan ændre forskningen i menneskelige stemmelidelser

• 02.11.2016

Forandring eller fiasko?

Efter otte år med deres første sorte præsident skal amerikanerne om få dage vælge en ny. Men spørgsmålet er, hvor stor betydning Obama reelt har haft for den sorte befolkning – og hvad der nu kommer til at ske?

• 01.11.2016

Ny forskning i muskler: Når kvalitet er bedre end kvantitet

Sportsgrene der kræver udholdenhed, som for eksempel fodbold og langrend, ændrer kvaliteten af musklernes kraftværker markant. Det viser ny forskning fra SDU.

• 01.11.2016

Guldmedalje til hold bag nyt plaster

Et hold af SDU-studerende fra en række forskellige uddannelser, har deltaget i verdensmesterskaberne i syntetisk biologi, der blev afviklet i Boston. Holdet vandt guldmedalje for deres hjemmeside