Studerende fra Electronics tester fremtidens brugselektronik

De studerende arbejder med udvikling af fremtidens grønne omstilling i et kreativt studiemiljø med moderne undervisningsfaciliteter og dedikerede undervisere. Anvendelsen af hightech-teknologier i form af real-life industriudstyr og avancerede elektroniske teknikker udgår en væsentlig del af undervisningen.

Kandidatuddannelsen i Electronics i Odense indeholder hvert semester et aktuelt og relevant projektarbejde, som eksempelvis at udforme den elektroniske styring af en gokart-elmotor. I projektforløbet arbejder de studerende med design af motorkontrol, programmering, modulering og simulering af styringen samt design af elektronisk hardware. De studerende har adgang til en ægte gokart med elektromotor samt en tilsvarende testbænk med programmerbare drives og elmotorer. Det giver god indsigt i at håndtere, teste og udforske forskellige kombinationer af industriel, elektronisk udstyr, når de studerende tester moment, hastighed, belastning mv. under realistiske forudsætninger.

Testbænkene kombinerer forskellige opstillinger af avancerede motorstyringer og højteknologiske elmotorer, der med stor fleksibilitet kan teste mange former for elektronisk udstyr. Alt i alt giver det realistiske projektforløb en brugbar og indlevende forståelse for og viden omkring styring af elektromotorer, der også kan anvendes fx ved styring af elbiler, robotter og vindmøller.

Se den fulde artikel bragt i ’Teknisk Fokus’ den 26. september 2018 af Helle Friemann Nielsen her.

Det Tekniske Fakultet Syddansk Universitet

• Alsion 2