Ugens tilbageblik

Da de studerende fejrede Morten Forks Nat

En mægtig fest i de studerendes hus fik Morgenposten til at finde den store overskrift frem i 1970.

Det pæne borgerskab i Odense fik sikkert søndagskaffen i den gale hals, da de læste om hvordan, studerende havde forvandlet det fine studenterhus Hinneruplund til en slagmark under festen ’Morten Forks Nat’ i november 1970. Ifølge avisens udsendte havde de studerende smadret møbler, flået vinduer af, kastet med konfetti, lagt madrasser på gulvet og endog stillet en WC-kumme ind festlokalet! Og avisens fotograf dokumenterede forløbet med en billedreportage af ødelæggelserne.

Forargelsen over ungdommens forvaltning af deres skatteyderbetalte fritidssted var til at tage og føle på.

Pæne og ordenlige mennesker

Næste dag kunne man i den konkurrerende avis Fyens Stiftstidende læse, at de studerende, som havde deltaget i festen, ikke kunne genkende forløbet, og universitetets administrator Bengt Bengtson bakkede op om de frivillige studerende som pæne og ordentlige mennesker.

Både Stiftstidende og Fyns Tidende var på pletten, da formanden for Odense Teknikum, kreditforeningsdirektør Aage Jensen, var inviteret på besigtigelse af huset den følgende mandag, og de kunne konstatere, at rygtet om vandalisme var overdrevet. Det eneste ødelagte, man kunne finde, var en gammel stol, som havde været i stykker i et år, og Teknikum-formanden, som tidligere havde været med til at skaffe penge til indretningen af Hinneruplund, var godt tilfreds med husets stand.

Følerum og fingermaling

De følgende dage blev sagen dækket minutiøst i lokalpressen, og en uge senere tog bestyrelsen for Morten Forks Nat bladet fra munden i et kritisk svar på Morgenpostens reportage. Her forklarede arrangørerne bl.a. hvordan der til festen var lavet rum til musik og dans, fingermalerum, kammermusikrum og filmlokale. Man havde sågar indrettet et følerum, hvor festdeltagerne kunne få et andet forhold til hinanden, kravlende rundt i et bælgmørkt rum med kun 1 meter til loftet. Der var også et hærværksrum som en kommentar til det hærværk, studenterhuset havde været udsat for af unge (ikke studerende) fra området.

Svaret  fra festbestyrelsen resulterede i flere læsebreve, som henholdsvis kritiserede de studerende for at være uansvarlige, og kritiserede avisen for at manipulere med borgernes følelser.

Flere aktive studerende

En af de studerende fra dengang, Jørgen Olsen, fortæller i erindringsbogen ”Pilegården”, at Morten Forks Nat var arrangeret for at få flere studerende til at deltage i studenterlivet (festen var nemlig kun for aktive i studenterlivet) – og ”aldrig har der været så mange aktive”. Om WC-kummen bemærker han, at den ellers var anskaffet til hærværksrummet, men ingen havde følt anledning til at smadre den. Og med Morgenpostens overskrifter blev ”vi ramt af vores egen selvironi, uden at kunne komme med et rimeligt forsvar”.

Redaktionen afsluttet: 01.07.2016