Ugens tilbageblik

Kongelig aftensfest

I 1966 sluttede universitetets store indvielsesceremoni med en fest for særligt indbudte. Studerende deltog også, og pressen dækkede intenst arrangementet

TILBAGEBLIK UGE 6: Efter universitetets officielle indvielsesfest den 15. september 1966 var der lagt et særligt program for kongeparret og andre særligt indbudte gæster.

Først var der således en festforestilling på Odense Teater.

Og hele den lange festdag sluttede med souper og efterfølgende dans på Odense Rådhus, hvor byen var vært for en bred kreds af prominente gæster.

Studerende bød Kronprinsessen op
I god demokratisk ånd var de studerende imidlertid også inviteret med til festen, og den beslutning havde på forhånd vakt en vis bekymring.

De studerende opførte sig imidlertid ganske pænt. En enkelt ungersvend følte dog, at aftenens samvær mellem høj og lav også tillod, at han gennem en hofdame bød tronfølgeren op til dans.

Han fik dog et venligt nej. Selv om der var tale om en stor festdag, var en dans tilsyneladende at sætte næsen for højt – selv for en nybagt herre på vej ind i den fynske åndselite.

Overlæge danser shake
Ved festen var der også mange fotografer og journalister. De gjorde sig adskillige iagttagelser, som de kunne informere deres læsere om i næste dags aviser.

Eksempelvis kunne BT blandt andet meddele følgende fra aftenenes fest:

”Bag en philodendron ved en af barerne i Odenses rådhushal inklinerede overlæge Poul E. Andersen for fru universitetsadministrator Bengt Bengtson. Andersen er tidligere Danmarksmester i 100 meter løb og danser shake”.

Redaktionen afsluttet: 08.02.2016