Ugens tilbageblik - uge 11

Gratis bus og sauna til alle!

’Universitetet er andet end bus og sauna’. Sådan lød overskriften på et indlæg skrevet af daværende rektor Aage Trommer i december 1974-udgaven af Odense Universitets blad ’Nyt’. Baggrunden var den heftige mediestorm, universitetet havde befundet sig i. Og den handlede ikke om forskning men om gratis sauna og bustransport.

Tidsbesparelse eller unødig luksus
Hele sagen opstod, da man på forsøgsbasis valgte at indføre gratis bustransport mellem det midlertidige barakbyggeri på Niels Bohrs Alle (bag det nuværende HC Ørstedskollegium) og det knap færdige nybyggeri på Campusvej. Der var nemlig undervisning begge steder, så buslinjen var tænkt som en måde at undgå for meget spildtid med transport fra A til B og kompensere for den dårlige offentlige transportforbindelse. Men sådan blev det bestemt ikke udlagt af medierne, hvor forargelsen over, at studerende og lærere ikke kunne cykle to kilometer til og fra Campusvej, var stor. Og for at føje spot til skade fik pressen samtidig nys om, at man i nybyggeriet på Campusvej havde valgt at indrette to saunaer til ansatte og studerende: En luksus, mange havde svært ved at forstå meningen med.

Dovne studerende med fedtet hår
Den folkelige forargelse skal især ses i lyset af oliekrisen 1973, som stadig stod frisk i erindringen. Man var vant til sparertider, og på den baggrund fremstod nyhederne fra det unge universitet i Odense som udtryk for rendyrket overforbrug og forkælelse. Elles som MF Mogens Voigt skrev i et læserbrev i ’Morgenposten’: ’Det er fuldstændig skørt at vi skal betale saunaer til de studerende, fordi de skal have deres fedtede hår og skæg renset. Når de så friske fra badet igen gider indfinde sig i klasseværelserne, skal vi så sandelig også betale bussen, der kører dem fra bygning til bygning.’
Og når de studerende fik taletid i medierne bidrog det ikke just til at vende stemningen: ’Det er ikke vores skyld at universitetet er spredt over et så stort areal. I dårligt vejr kan vi ikke være tjent med at cykle’, udtalte medlem af de Studerendes Råd Jørgen Thomsen.

Cykler og gummistøvler til alle!
Det var dog ikke alle ansatte og studerende, som syntes ideen med gratis bustransport var genial. I december-udgaven af ’Nyt’ anbefalede en ansat eksempelvis, at man investerede i gratis cykler. En både billigere og sundere løsning på udfordringen med de lange afstande. Dette forslag blev dog forkastet som en joke, og blev mødt med et alternativt forslag om at indkøbe brugte gummistøvler til alle!

Men saunaerne bestod
Buslinjen endte som en forholdsvis kortvarig luksus. Et par måneder og 25.000 skattekroner senere, besluttede universitetet at droppe ordningen, og de studerende og ansatte måtte selv sørge for transporten til og fra Campusvej.
Saunaerne derimod fik lov til at bestå, og rygterne vil vide, at de gennem årene har dannet ramme om mangt en heftig fest. Men det er – som de siger – en ganske anden historie. Saunaerne blev officielt sløjfet i forbindelse med laboratorierenoveringen på Naturvidenskab i 2013.

Redaktionen afsluttet: 14.03.2016