SDUUP | Nyhedsbrev November 2020

TEMA: itslearning - Gode råd fra underviserne

Vi har talt med nogle af de undervisere, der har pilottestet itslearning i løbet af efteråret 2020 for at høre om deres oplevelser med platformen og få nogle gode råd med på vejen til når resten af SDU tager platformen i brug i forårssemestret 2021. Du kan i denne måneds nyhedsbrev læse en serie af artikler, hvor underviserne fortæller om deres positive erfaringer med Itslearning, udfordringer ved platformen, itslearnings betydning for de studerende og ikke mindst en række gode råde til undervisere, der skal i gang med at sætte deres kurser op i itslearning.

De undervisere, vi har talt med, har givet en række gode råd til de mange undervisere, som skal til at sætte deres kurser op i itslearning, når SDU overgår til platformen til januar. Alle rådene er baseret på undervisernes egne erfaringer med platformen. Vi opfordrer dig til at give dig i kast med at prøve itslearning af – du har allerede nu adgang til et sandkassekursus i itslearning, hvor du kan afprøve platformens mange muligheder og undervisernes gode råd.

Anne Mølgaard Nielsen

Studieadjunkt, Klinisk Biomekanik. Har pilottestet itslearning i et praktisk orienteret kursus på 2. semester af Klinisk Biomekanik.

• Tænk godt igennem hvordan du vil opbygge kurset, før du overfører dine materialer til itslearning, så du kan skabe en god struktur i kurset. Vil du for eksempel opbygge dit kursus efter kursusgange eller efter emner? Det har stor betydning for, hvordan kurset sættes op i itslearning.
  • Spring ud i det og vær ikke bange for at lege lidt med platformens muligheder og værktøjer.
  • Gør op med dig selv, hvordan du vil bruge beskedsystemet i itslearning. Vil du gøre det muligt for de studerende at sende beskeder direkte i itslearning, eller vil du kun kontaktes over mail?
  • Husk på, at der er god support og gode råd at hente (se, hvem du kan henvende dig til i højre kolonne). Vær ikke bange for at spørge, hvis du har udfordringer med at komme i gang med itslearning.

Tønnes Bekker-Nielsen

Lektor, Institut for Historie og Klassiske Studier. Har pilottestet itslearning i Informationssøgning på Oldtidskundskab.

• Ud fra egen erfaring skal man bare klø på, når man skal sætte sig ind i itslearning. Det gælder om at starte enkelt op og bygge mere på i løbet af semesteret, efterhånden som man lærer systemet at kende. Start med det basale, og efterhånden som du er tryg i systemet kan du begynde at arbejde med de mere komplicerede funktioner.

Jan Petersen

Lektor, Institut for Mekanik og Elektronik. Har pilottestet itslearning i semesterprojektet og faget Elektronik og Kredsløbsteknologi på bacheloren i robotteknologi.

• Vær på forkant med platformen, inden det for alvor går løs til februar. Kom i gang med at bruge sandkassefunktionen og snak sammen med dine kollegaer om dine oplevelser.
  • Start med at oprette et nyt kursus helt fra bunden. Jeg vil ikke råde nogen til at kopiere over fra Blackboard, da strukturen i itslearning er så simpel, at det er nemmest at opbygge kurset direkte i systemet. Brug funktionerne i itslearning og opbyg dit kursus, som platformen lægger op til – så får du mest ud af den.
  • Søg al den hjælp, der er at hente

Jo Hermann

Ekstern lektor, Institut for Kulturvidenskaber. Har pilottestet itslearning i fagene Kommunikation & Skriftlig Formidling samt Den Kulturelle & Litterære Institution.

• Selv har jeg sat itslearning op med 1 plan for hver lektion. Jeg har lavet en udførlig semesterplan, som også beskriver de tekster, der skal læses og de opgaver, der skal laves. Det har jeg overført til Itslearning. Mit råd er derfor at lave en udførlig semesterplan først og derefter få oprettet planer i itslearning.
  • Ud fra mine erfaringer vil jeg til næste semester samle al undervisningsmateriale på min egen pc og uploade det ét sted, så jeg har et bedre overblik. Jeg regner med at lægge alle tekster op i en mappe og derefter lave interne links til den i itslearning.

Jens Peter Jensen

Ekstern lektor, Religionsstudier. Har pilottestet itslearning på kurset Latin 1A.

• Det vigtigste er, at vi har levende mennesker til at instruere os undervisere i at bruge itslearning – Så gør brug af det. Det er guld værd at få platformen at se og se nogen bruge den.
  • Når du har skrevet hele dit kursus ind i itslearning, kan planen selvfølgelig nemt skride. Når du indskriver dit kursus i itslearning, kan det derfor være en god ide at skrive ugerne ind et par stykker ad gangen – for hvis planen skrider, skal du rette alle ugerne, hvis du har skrevet alt ind på en gang. Samtidig vil jeg også anbefale, at man venter med at oplyse det helt specifikke indhold for hver undervisningsgang, indtil man kommer tættere på.
Redaktionen afsluttet: 13.11.2020